lördag 15 augusti 2020

Queenie av Candice Carty-Williams

Queenie (inbunden)


Queenie Jenkins är 25 år, bor i London, gör ett halvbra jobb på en halvstor dagstidning och har just blivit dumpad. Tillvaron är, helt enkelt, toppen.

Med svajig magkänsla och Tinder som kompass söker Queenie tröst på sämsta tänkbara ställen. Och vid sidan av de törnar hon stoiskt uthärdar som ung, svart kvinna i en sexistisk, rasistisk värld, gör hon ett rätt bra jobb med att lägga krokben för sig själv. Men utrustad med galghumor, dödslojala vänner och en allsmäktig jamaicansk mormor kan man övervinna det mesta.

En vass, ärlig och brutalt komisk roman om att famla efter kärlek, karriär och sig själv i en högst igenkännbar samtid.

Bokomslag och beskrivning hämtad från Bokus.

Detta är en bok jag har hört mycket gott om och velat läsa länge. 
Dock när jag tänker på boken och läser denna handling, så ger boken sken av att vara mer rolig än tragisk som den är, stackars Queenie har hamnat helt fel i världen och måste kämpa till att få näsan över vattenytan igen. Sen kan jag inte riktigt förklara vad som gör det fel med baksidehandlingen och vad som egentligen händer i roman för att jag vill ju inte spoila någon av handlingen.
Jag säger bara att boken är läsvärd men förvänta er ingen komedi utan det är en helt allvarlig skildring om hur världen är, även om Queenies sätt att hantera alla motgångar kanske är överdrivet men det är inget komiskt i det utan mer tragiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar