fredag 29 april 2022

Vända hem av Yaa Gyasi

Yaa Gyasi skildrar med sin imponerande debutroman slavhandelns konsekvenser under flera generationer, från 1700-talet ända fram till idag. Frågan som ställs är om människans jakt på identitet och hemfärd också kan bli hennes väg till försoning.

Vända hem inleds med två unga systrar ovetande om varandras existens. Effia har av sin framgångsrika stam gifts bort med den engelske guvernören. Esi sitter fängslad i väntan på att säljas som slav, trots en privilegierad uppväxt. Nu befinner de sig både nära och långt ifrån varandra: en bland härskarna och en i de grymma fängelsehålorna.
Bokomslag och beskrivning av bokens handling hämtad från Nordstedts förlag.

Detta har varit en bok jag har hört talas om länge och både velat och inte velat läsa, (för jag inte ville läsa den är att jag tyckte det var så mycket prat om den så jag tröttnade och för att jag på något precis är trött på att läsa om slavarnas hemska och mörka historia (även om den är intressant)), men sen så valde jag och Evelnia att läsa den tillsammans ändå nu.

Det är faktiskt en intressant bok och det är verkligen många hemska och mörka livsöden vi får läsa om, men något som stör mig är att vi bara i ett relativt kort kapitel får läsa om den karaktärern i den generationen till att det sen hoppar vidare till nästa karaktäres historia i kapitlet som följer, fast det blir oftast någon förklaring hur det har gått för karaktären i generationen innan så på ett sätt är det ändå en släkts historia som skildras boken igenom. Sen vad som gör att jag blir lite besviken på boken är slutet för det känns inte som det är en avslutning och det känns väldigt öppet, jag hade helt enkelt velat ha mera både om tidigare generationer och mer om vad som händer nu...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar