tisdag 26 april 2022

Tisdagstrio - 1800-talet

 Tisdagstrions tema denna gång är 1800-talet och här kommer min trio:

  1. Hustrur och döttrar av Elizabeth Gaskell, är en av mina favoritklassiker, och jag ska säga att jag gillar flera av Gaskells romaner, så hon och speciellt denna bok får representera 1800-tal för mig i början av denna trio.

  2. Expeditionen. Min kärlekshistoria av Bea Uusma. Författaren forskar och undersöker om hon kan hitta orsaken till varför alla i Andrées balongfärdsexpeditionen till Nordpolen misslyckades och dog, 1897.

  3. Miraklet av Emma Donoghue. Utspelar sig under den stora svälten på Irland under åren 1845-1852, där en 11-åring kan tänkas bli ett helgon då hon ser ut att må bra även om hon inte äter.

5 kommentarer:

  1. Expeditionen och Miraklet är otroligt bra.

    SvaraRadera
  2. Hustrur och döttrar gillade jag mycket. Expeditionen bara älskade jag. Miraklet har jag inte läst

    SvaraRadera
  3. Miraklet har jag läst. En förfärlig historia, men en bra bok.

    SvaraRadera
  4. Expeditionen är en favorit.

    SvaraRadera
  5. Både Hustrur och döttrar och Expeditionen är jättebra. Miraklet har jag tänkt läsa men det har inte blivit av ännu. Tack för påminnelsen!

    SvaraRadera