tisdag 19 april 2022

Tisdagstrion - Tre

 Lite kul tema i Tisdagstrion denna gång då temat är tre och det kan man ju verkligen tolka på många sätt. Min tolkning blir att jag väljer tre böcker som jag faktiskt "bara" har givit betyget 3 som jag vill lyfta upp lite mera, för under paraplyet för att ge böcker betyget 3 så döljer sig ju böcker som faktiskt har fastnat i mitt minne och jag nästan funderar över om betyget 3 var lite för snålt satt då jag ännu minns dem och tänker och funderar över dem och nästan funderar på att läsa om för att se om jag uppskattar dem mer efter en andra läsning. 

  1. Avgrund (original titeln är Anhilation) av Jeff VanderMeer - scifi berättelse som följer en expedition in i Område X för att ta reda på vad som döljer sig inom området och vad som fått alla tidigare expeditioner att sluta i katastrofer, och medans jag läser och även nu när det har gått lång tid sen jag läste den får mig att fundera över vad som gjort att den faktiskt har fastnat i mitt minne och jag funderar öve vad som hände egentligen i den.

  2. Vi har alltid bott på slottet (alternativ titel Vårt hem är vårt slott) av Shirley Jackson - en berättelse i gotisk stil? om ett par systrar som bor på en herrgård efter deras hela familj dött (blivit mördade?) nu berättas det ur den yngsat överlevande dotterns ögon vad som sker nu och även vad som skedde för sju år sen då den äldsta systern misstänktes att vara mördaren men blev frikänd. Ska säga att det är en mystisk (skräck)berättelse som jag har i färskt minne även om det var ett tag sen jag läste den.

  3. Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov, en klassiker som är i genren maigsk realism som är en genre jag gillar att läsa då man inte rikgit vet och/eller får något grepp om vad man läser, fast det får ändå hålla sig inom rimliga gränser för att jag ska gilla genren, Sen vet jag inte om det är en bok jag vill läsa om men även om den fick betyget 3 så känner jag att det är en bok jag ändå vill rekommendera till andra att läsa för att den är så "fantastical" i sin berättelse.

11 kommentarer:

  1. Mästaren och Margarita skaver. jag vill ha läst den. jag föreslår den i olika läsecirklar, men ingen lyssnar. Shirley Jackson har jag läst. frågan är om den inte skulle uppgraderas. 3 är lite ointressant

    SvaraRadera
  2. De två första har jag läst och gav (nästan) samma betyg, 3,5 fick de av mig. Filmen Annihilation kan jag rekommendera om du har möjlighet att se den. Ett av de få fall när filmen är bättre än boken.

    SvaraRadera
  3. De två första har jag läst och gillat.

    SvaraRadera
  4. Vi har alltid bott på slottet verkar mycket intressant!

    SvaraRadera
  5. Fick Shirley Jackson bara en trea! Hon är min stora husgud, jag älskade "Vi har alltid bott på slottet". Så hemsk och sorglig.

    SvaraRadera
  6. Vi har alltid bott på slottet tycker jag är mycket bra. Otäck historia.

    SvaraRadera
  7. Det var en annorlunda tolkning av temat :) Vi har alltid bott på slottet verkar intressant!

    SvaraRadera
  8. Vi har alltid bott på slottet har jag läst och gillat.

    SvaraRadera
  9. Jag är väldigt förtjust i Shirley Jacksons bok, och Mästaren och Margarita har jag länge tänkt ta mig an. Nån dag ska det väl bli av!

    SvaraRadera
  10. Läst de första två i din trio, mycket bra båda.

    SvaraRadera