söndag 3 april 2022

Det blåser på månen av Erik Linklater

"När det blåser på månen måste man tänka mycket noga på hur man uppför sig. För om det är en ond vind och man uppför sig illa, blåser den rakt in i hjärtat, och sedan uppför man sig illa en lång tid framåt."Så förmanade major Rytter sina döttrar Dina och Dorinda innan han gav sig av på sin långa och farliga resa till Bombardiet. Och Dina och Dorinda försökte nog vara snälla, men eftersom vuxna inte alltid kan skilja på hjälpsamhet och ofog och eftersom det blåste på månen började en mängd underliga saker genast hända.
Bokomslag och beskrivning hämtad från Goodreads.

Detta var en av mina barndomsfavoriter och jag har länge tänkt läsa om den. Sen att jag skulle läsa om den i år beslutade jag tidigt i år då jag läste igenom de olika punkterna för Kaosutmaningen och såg att en var att läsa om en barndomsfavorit och då passade denna verkligen in.
Sen så när Mars inföll så tänkte jag delta i Middle Grade March med och  där var det en punkt att läsa en bok som var äldre än du, och då passar ju även den in då den är publicerad 1945.

Nu när jag har lyssnat på den kan jag ju verkligen säga att den behåller sitt favoritskap från min barndom, det har inte andra böcker jag läst om gjort, men denna gör det även om den kanske inte alls är lika bra som andra böcker jag läser för samma åldersgrupp som är nypublicerade men den håller även om den har många år på nacken och är skriven under krigstider och det finns influenser som man kan se från tiden den är skriven från men jag tror barn nu skulle uppskatta den mycket även om den är så gammal som den är, för det är sen fantasirik berättelse och ett par unga flickor med attityd och försigkomighet som jag tror barn behöver läsa om.

Kaosutmaningen # 33, läs en bok som du älskade som barn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar