tisdag 20 juni 2023

Tidsdagstrion - Schack

 Tidsdagstion, säger Helena så här om denna gång:Schack är temat för veckans tisdagstrio. Det går bra med böcker där någon spelar schack, men det kan lika gärna vara en bok som innehåller en dam, en kung, ett torn eller någonting rutigt (till exempel). Schackanknytningen kan finnas i handlingen, titeln eller på omslaget - du bestämmer!

Jag har länkat till antingen mina recensioner eller någonstans där bokens handling finns beskriven om jag inte läst boken.

  1. The Queen´s gambit av Walter Tevis, en bok jag inte läst men kom att tänka på med en gång då jag såg att tisdagstrions tema denna gång var Schack. Jag har sett de två första avsnitten av TV-serien, vet faktiskt inte varför jag sluta se, vill se hela och läsa, ja jag vet inte då jag är mera intresserad av att se den än läsa den.
  2. Nemisis games av James S A Corey, 5e delen i Expanse serien, egentligen passar hela serien in i beskrivningen på hur jag vill anknyta detta till Schack, och det är att karaktärerna och handlingarna flyttas runt som i Schack för att vinna "kriget" och just denna del har ju ordet GAMES i titeln. Så även om jag har tipsat om denna serie flera gånger så vill jag ha med den i trion igen.

  3. The ruin of Kings av Jenn Lyons, första delen i en fantasyserie, som jag nu funderar över varför jag inte fortsätt läsa då jag tyckte mycket om den. Kings i titeln är kopplingen till Shack, men det kunde vara som med The Expanse, att politiken och makthavarrnas krig mellan varandra i denna gör att huvudkaraktären behandlas som en schackpjäs och har inte mycket att säga till om men han kämpar emot så gott han kan.

7 kommentarer:

  1. Jag kan säga direkt att jag inte läst dina böcker men de har fina omslag.

    SvaraRadera
  2. Walter Tevis bok vill jag läsa - gillade serien

    SvaraRadera
  3. Har inte läst någon av dem. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  4. Har inte läst dina böcker. Men trevliga tips.

    SvaraRadera
  5. Det är bara The Queen's gambit jag känner igen i din trio, men läst den har jag inte.

    SvaraRadera
  6. Har inte läst någon av böckerna. Tack för tipsen!

    SvaraRadera