fredag 13 december 2019

Helgfrågan vecka 50 / 2019

Mias bokhörnas helgfråga denna vecka lyder:

Fokuserar vi för mycket på nya böcker och inte de som är 5-10 år gamla? (bortsett klassiker)
Frågan kommer från henne för att vi hela tiden bombarderas med de nyutgivna böckerna både från förlag som recensionsexemplar och från bloggar och booktube (de senare två är mina egna tankar), som gör att vi plockar hellre upp nya böcker än de som står i bokhyllan som har några år på nacken.

Jag kan hålla med om att för att det är sådan marknadsföring på böcker så blir det att jag heller plockar upp en nyligen utgiven bok än de där äldre som jag har stående hemma i hyllan. Men sen kan jag ju säga att jag läser nog en hel del äldre utgivna böcker med (kanske en tredjedel, tillsammans med de klassiker jag läser när jag gjorde en snabb genomräkning på vad jag läst i år, utan att kolla upp utgivningsår på en del böcker som jag är lite osäker på).

Sen kan jag ju säga att jag hinner dock inte med att läsa allt jag skulle vilja, så den där lässtressen inställer sig för all läsning, både den som nyligen är utgiven, den som har några år på nacken och klassiker.

Bonusfråga: Ska ni se något Luciatåg?
Inte idag, om jag inte råkar få se något på TV om jag skulle ha tur.
Men ev på söndag, beroende på hur dagsformen är, för då om jag skulle åka ut till Kyrkan vi brukar gå till så kommer det vara ett luciatåg där med medverkande kusiner till mina barn för mina barn har blivit förstora för att vilja gå luciatåg.

8 kommentarer:

  1. Håller med om den där lässtressen; det är så förtvivlat mycket man vill hinna med, både av gammalt och nytt.

    SvaraRadera
  2. Man skulle definitivt vilja läsa lite fler äldre böcker.

    SvaraRadera
  3. Försöker hinna läsa ”äldre” böcker mellan varven men blir nog mest nytt. En får helt klart prioritera i bokfloden.

    SvaraRadera
  4. Tror definitivt man läser fler nyare böcker som bokbloggare, har mer koll på nytt nu än förut... och visst spelar då marknadsföring en viss roll.

    SvaraRadera
  5. Ja, vår lässtress är jobbig (men lyckligtvis ett lyxproblem). Min enda viktiga utmaning de två senaste åren har varit att läsa hyllvärmare just för att minska på mängden olästa hemma. Och i och med det blir det en del böcker som är 5 - 10 år.

    SvaraRadera
  6. nej, en hinner ju inte läsa en bråkdel av alla böcker en skulle vilja läsa. trevligt att få med något luciatåg

    SvaraRadera
  7. Mer tid vore himla nice och någon som städade och lagade mat.

    SvaraRadera