söndag 1 december 2019

Min bokresa # 66- The Christmas Carol Book Tag

Fortsätter med trenden att svara på tag(ar)s i min bokresa, denna gången blir det lite julstämning på den. Charles Dickens en julsaga, läste jag första gången förra året och kan väl inte säga att den blev någon stor favorit för mig. Däremot kan jag säga att jag har settt flera filmatiseringar jag gillat, speciellt Disneys variant.
Skulle varit kul att kunna hålla jultema även på svaren men det lyckas jag nog dåligt med....



Question 1: The Ghost of Christmas Past - A book that was a childhood favourite
Oj, oj har ju så många favoriter och vet inte alls vad jag ska välja för svar på denna gång.
Men det finns ju många trevliga Astrid Lindgrens jular, Emil, Pippi och Madicken, men jag väljer nog en från Barna från Bullerbyn som svar. (Länken är inte till den julen jag tänker på, utan den jag tänker på då åker de till "rikare" släktingar och får fira jul tillsammans med "stor" släkt och leker och sover över). Question 2: The Ghost of Christmas Present - A recent book that you think will become one of your all time favourites Ännu en fråga som är svar att besvara, men jag väljer nog Miraklet av Emma Donoghue.

Question 3: The Ghost of Christmas Yet to Come - A book coming out next year that you're most excited about Jag som är så dålig att hålla koll på nyutgivningarna så jag har ingen aning men ska googla lite och se om jag kan hitta någon som sticker ut. Nja hittar väl ingen specifik så men kanske Denise Minas bok Verkliga brott, för jag gillade ju hennes Garenthill-trilogi.
Question 4: Bah, Humbug! - A book that everyone else loves that you just can't stand
Det verkar som alla som har läst Daisy Jones & the Six (eller Evelyn Hugos sju äkta män) av Taylor Jenkins Reid, höjer dem till skyarna, fast jag kan inte se hypen överhuvudtaget. Question 5: Bob Cratchit - An old dependable that you always recommend
Brukar inte rekomendera så mycket böcker, men en dystopisk YA favorit som jag har är Hungersepels-trilogin av Suzanne Collins, och den skulle jag kunna rekomendera till den som är intresserad av att läsa inom den genren. Question 6: Tiny Tim - An underhyped book that you think deserves more love
Hjälp, en fråga jag inte tror jag har något svar på. Question 7: Today? Why it's Christmas Day! - What's a book that always gets you in the modd for Christmas (apart from A Christmas Carol)? Tråkigt detta måste bli, för har verkligen ingen sådan bok, Julevangeliet skulle väl komma väl till hand för att komma i stämmning inför julen.
Question 8: The Muppet Christmas Carol - You're favourite film adaptation of a book
Jag måste dock få säga, vad dålig jag är på att kunna svara på dessa frågor, har verkligen ingen favorit, så sitter nu och försöker komma på vilken jag ska välja eller om jag ens har någon idé.
Men faktist efter att ha funderat nästan hela dagen så kom jag fram till att jag gillar Disneys adaptioner av sagor och litteratur, tex Alice i Underlandet men även den som Tim Burton gjorde med Johnny Depp som the MadHatter.
Fast även Dickens julsaga i Disneys tappning och alla av Astrid Lindgrens böcker.



Vad tycker och tänker ni om detta ämnet, skriv gärna en kommentar eller länka i kommentarerna om ni skriver ett inlägg på er blogg eller någon annanstans.

Tidigare bokresor hittar ni länkar till här.

1 kommentar:

  1. Här är mitt svar: https://ewelinasbokblogg.blogspot.com/2019/12/min-bokresa-66-christmas-carol-book-tag.html

    SvaraRadera