lördag 28 januari 2023

Fjärilsvägen av Patrik Lundberg

 


När Birgitta Lundberg föddes fanns det hopp, även om hennes liv. I rekordårens och folkhemmets Sverige kunde en arbetarflicka på landsbygden gå åtta år i skolan, ett år i husmoderskola och få ett kontorsjobb måndagen efter examen. Hon kunde spara till körkort och bil, åka på dans och hitta kärleken.

Snart levde Birgitta Lundberg den svenska drömmen: Make, två barn. Volvo och villa. En välfärd som fanns där när hon behövde den.

Sedan kom 1990-talets finanskris. Skilsmässan och stressen. Fattigdomen. Barnens liv till varje pris.

Patrik Lundberg växte upp på Fjärilsvägen i Sölvesborg. Nu är Fjärilsvägen en kärleksförklaring till hans mor, och en berättelse om det svenska klassamhället.

Bokkomslag och beskrivning av bokens handling hämtad från Adlibris.

Denna bok var en bok jag inte visste fanns och inte hade en tanke på att läsa förrän Evelina undrade om vi kunde läsa den tillsammans, och då jag för tillfället var utan en ljudbok att läsa, så sa jag ja och vi började läsa den.

Så det var en bok jag inte hade en aning om vad den skulle handla om, men vad bra den var, och jag är jättenöjd över att ha läst den, för det är verkligen en skildring av vårt svenska klassamhälle och hur det är att växa upp under slutet av 1900-talet och leva under början av 2000-talet. Plus att få skildringen av en svensk som inte är född i Sverige utan adopterad och få även den bakgrunden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar