fredag 27 januari 2023

Helgfrågan vecka 4 / 2023 - Till minne av Förintelsen under andra världskriget

 

Mia i Helgfrågan vill att vi ska hedra Förintelsens minnesdag genom att tipsa om böcker om andra världskriget, och då jag har en extra förkärlek för just den tidsperioden, för att jag vill läsa och minnas att detta hemska faktiskt har hänt och kanske på något sätt förstå vad som drev Hitler och andra Nazister att vara så omänskliga - har jag ju så många böcker att tipsa om, så jag har svårt att komma på vad jag ska tipsa om, Skrev detta inlägg hösten 2018, i det finns lite tips på böcker att läsa.

Men boken jag vill tipsa om är en memoar/biografi jag läste förra året som skildrar hur de som dömdes till koncentrationlägren på grund av sin sexuella läggning = alltså homosexuella var mer utsatta än övriga grupper i lägren, då de även innan och efter kriget,  och då de blev befriade ändå ansågs som kriminella för sin homosexualitets skull. Här finns en länk till min recension 


1 kommentar: