söndag 22 januari 2023

Gift med en beduin av Margeruite van Geldermalsen

"Var ni bo?" frågade beduinen. "Varför ni inte sova hos mig i natt, i min grotta?" Han verkade entusiastisk - och vi letade efter ett äventyr.

Så börjar Marguerite van Geldermalsens berättelse om hur hon, en sjuksköterska från Nya Zeeland, kom att gifta sig med Mohammed Abdallah Othman, en souvenirsäljande beduin från den forntida staden Petra i Jordanien.

Det var 1978, när hon och en väninna reste genom Mellanöstern, som Marguerite mötte den karismatiske Mohammed, som övertygade henne om att han var mannen för henne. Hon började ett nytt liv med honom och de levde tillsammans i en tvåtusen år gammal grotta som var utgrävd ur den röda stenen på en bergssluttning.

Marguerite blev översjuksköterska för stammen som levde på den historiska platsen. Hon lärde sig att leva som en beduin; att laga mat över öppen eld, hämta vatten med hjälp av åsnor och att dricka svart sött te. Hon lärde sig arabiska, konverterade till islam och födde tre barn.

Genom åren kom hon att bli en lika stor kuriositet för turister som beduinerna som levde i grottorna. Två av dessa turister var författarna David Malouf och Frank McCourt som uppmanade henne att berätta sin fantastiska berättelse.
Bokomslag och beskrivning av boken hämtad från Bokus.

Då var det dags för Jordaninen i mitt och Evelinas projekt att läsa böcker Världen runt.

Vi valde denna bok och fick en intressant skildring att leva som beduin i den historiska och arkelogiska Petra i Jordaninen. Det är svårt att skriva en recension om denna bok så jag tror jag håller mig till om ni tycker det låter intressant så välj att läsa den då ni kommer få en inblick i Marguites liv med Mohammad bland beduiner och ruiner (grottor). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar