torsdag 5 januari 2023

Hett i hyllan vecka 1 / 2023

 

Så här skriver Monika om Hett i hyllan:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Denna bok fick jag som en överraskning i brevlådan i juli förra året, ett recesnions exemplar jag inte bett om, så därför har jag inte läst den då jag inte är så intresserad av att läsa deckare/thrillers just nu, men jag är ändå intresserad av att någon gång läsa den.


Den snobbiga, ensamstående, alkoholiserade och dessutom skrivblockerade författaren Hannah får genom en ödets nyck utmaningen att skriva en kriminalroman på trettio dagar.
Hon reser hals över huvud till Island för inspiration och tar logi hos den gästfria Ella i den fridfulla lilla orten Húsafjörður. Men under den lugna ytan är starka strömmar i rörelse. Några dagar efter Hannahs ankomst fiskas Ellas systerson Thor livlös upp ur havet. Thor var, som alla andra på orten, son till en fiskare, men han led av stark vattenskräck och alla visste att han alltid undvek havet. Så hur kunde han ha drunknat? Var det verkligen en olycka?
Hannah börjar undersöka dödsfallet som en möjlig ingång till sin klichédeckare, men dras snart in i byn Húsafjörður dunkla hemligheter. På Island, med dess snö och mörker, avtäcker hon allt mer ett dramatiskt förflutet - samtidigt som hon också börjar skönja en framtid.

5 kommentarer:

  1. Den är en så länge hyllvärmare hos mig också. Men jag har ambitionen att läsa den, kanske 2023...

    SvaraRadera
  2. Den låter spännande. Jag har tyvärr inte läst den.

    SvaraRadera
  3. Har inte läst din bok men den verkade spännande god fortsättning

    SvaraRadera
  4. Ja, Trettio dagars mörker kan vara en spännande bok. Den har ju också vunnit pris.

    SvaraRadera
  5. Den har jag ju läst 🙂 Väldigt annorlunda och passade inte mig jättebra, men den var helt okej.

    SvaraRadera