tisdag 25 juli 2017

Hämnaren från Tjörn av Ramona Fransson

Emil är femton år när hans hårt arbetande ensamförsörjande mamma drabbas av cancer. Myndigheternas auktoritet och oförmåga att tillämpa lagarna på bästa sätt föder en känsla av maktlöshet för alla berörda.
Vi får följa mamman Olivias kamp för överlevnad och kampen mot Försäkringskassans regler, som trots den svåra sjukdomen tvingar ut henne i arbetslivet. 
Emils syster, Mylla, 5 år blir samtidigt omhändertagen av Socialtjänsten och placerad hos ett par som inte kan få egna barn. För Olivias del handlar det om en tillfällig placering men chefen för socialtjänsten, Anna-Karin har helt andra planer. Emil bor tillfälligt hos sin moster Jessica, som arbetar som nyhetsreporter på Radio Väst i Uddevalla.
Emils vilsenhet och sökande efter en lösning på familjens problem leder honom till ett chattrum, där han träffar Horrorman, en jämngammal kille, tror Emil, men det visar sig att Horrorman är en mycket äldre man, med en stor bitterhet mot myndigheterna. Detta på grund av en arbetsplatsolycka i sin ungdom. Nu börjar en katt-och-råtta-lek där Horromans livsuppgift att hitta någon som kan hämnas hans oförrätter kanske har nått en lösning 
Kriminalkommissarie Greger Thulin och hans sambo Charlotte Engman är på väg hem till Tjörn efter en semesterresa utomlands. I bilen på väg upp på Tjörnbron ser de ett stort ljussken framför sig. Detta visar sig vara en bilexplosion och i vraket återfinns resterna av Försäkringskassans överdirektör. Ytterligare en sprängning inträffar en månad senare med samma tillvägagångssätt, den här gången är det chefen för Socialtjänsten som sitter i bilen.
Boken berättar om kaoset och splittringen av en familj som drabbas av en svår sjukdom och som så småningom leder till döden. Hur hopp och kärlek stegvis leder till sorg, vrede och maktlös
het och där hämnden blir den lindring som själen behöver för att läka.
Text och bild från Adlibris sida.

Denna blev faktiskt en omläsning/omlyssning. Lyssnade genom mitt bibliotek på en e-ljudbok. Det har jag kommit fram till ett bra sätt att få lyssnat på böcker samtidigt som jag gör annat på datorn. Så egentligen var det kanske bra att det var en omlyssning, för för jag är inte helt koncentrerad hela tiden. Fast just denna är faktiskt rätt intressant att lyssna vad som pågår med Emil och hans lillasyster Mylla, för det är de som gör mig intresserad av att lyssna vidare.
Om ni inte har läst något av Ramona Fransson, för hon är en av mina favoriter av våra svenska kriminalförfattare, även om jag har glömt av läsa något av henne på ett tag ( men det är hon inte ensam om, har inte hunnit läsa allt jag i deckarväg som jag skulle velat det senaste, andra genrer har kommit iväg det senaste, som fantasy och unga vuxna).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar