måndag 7 maj 2018

#gettinggraphic wrap up. Vad jag läste under Let´s get graphic 4.0 readathon

Även om jag började dagen med migrän och inte kunde läsa något under fm, så lyckades jag läsa alla de fem seriealbumen/grafiska romanerna jag hade tänkt. Men det blev tyvärr ingen bonusläsning som jag hade hoppats på. Här finns mitt inlägg om readathonens TBR.

Vem kom på relativitetsteorin egentligen? Hur kul är det att vara ihop med Stalin? Varför kallades ärkeängeln Gabriel kvinnor för skökor? Vad vill Sting egentligen säga till de prostituerade?

I Einsteins fru hinner Liv Strömquist både ge en kärleksförklaring till Britney Spears och berätta om en av våra mest folkkära nationalskalders hatbrott. Samhällskritik har aldrig varit roligare.
Bokomslag och beskrivning hämtad från Bokus.

Innehållet var mycket mera intressant och roligare att läsa än vad jag hade tänkt innan jag började läsa den. En riktigt bra skildring av flera kvinnor som har levt i bakgrunden på mera kända män. Tex Priscilla Presley och just Einsteins fru.






Femte delen i den prisbelönta serien!

Fienden blir allt starkare ...

Emily överlever intrigerna i Celis, men Max stjäl moderstenen. Älvkungen får allt starkare krafter, då han nu kan skapa fler stenväktare med hjälp av moderstenen.
Emily och hennes vänner leder Celis soldater i strid för att stoppa Älvkungen men Max hindrar dem. Emily vill få hjälp från rösten i sin egen amulett. Men hon upptäcker att rösten är mycket mer lömsk än hon någonsin kunnat ana.
Bokomslag och beskrivning hämtad från Bokus.

Denna serie som riktar sig till barn (9-12 år) gillar jag mycket, den är tillräckligt spännande i sin berättelse att även fånga mig som är vuxen och jag kommer helt klart att läsa fortsättningen.



Paige has just moved to New York with her family, and she's having trouble adjusting to the big city. In the pages of her sketchbook, she tries out different identities, including the ultra-secret one: ARTIST. As she makes friends and explores the city, she starts to bring her secret identity out into the open, which can be great (new, fabulous friends and possible boyfriend) and terrifying (fights with mom and vulnerabilities exposed). Gulledge crafts stories and panels with images that are thought-provoking, funny and emotionally resonant. Every teen struggling to find their place can see themselves in Paige's honest, heartfelt story.
Bokomslag och beskrivning hämtad från Adlibris.

Bästa av dem jag läste under readathonen, jag gillar att läsa om Paiges prestationsångest och ångesten att ha flyttat långt bort från sina vänner och det liv hon är van med. Men hon finner nya vänner och det är bara så fint att få läsa detta.


Prinsessan Amaltea har räddat den fagre prins Ossian ur sitt torn och dräpt den fruktansvärda draken som vaktade honom. Men vägen tillbaka till Ossians drottninga-rike är kantad av förtrollade sjöar, brutala stråtröverskor och inte minst Amalteas arroganta storasyster Dorotea. Snart inser Amaltea att hon måste ta strid för Ossian om hon inte ska förlora honom.Sword Princess Amaltea är en klassisk prinsess-saga med omvända könsroller. De magikunniga drottningarna styr i en värld där männen får finna sig i att vara underordnade kvinnorna, och där modiga prinsessor slåss med våldsamma banditbrudar om vackra prinsar och fagra värdshuspojkar. Det är en saga som känns igen, men ändå inte liknar någonting annat. Med stor humor tar Natalia Batista oss med på halsbrytande äventyr i en saga som spränger alla gränser.Om Natalia BatistaNatalia Batista är en av Sveriges mangaveteraner. Hon har gett ut flera böcker, bl a de storsäljande Mjau!-bökerna (Kabusa), hon driver egna förlaget Nattserier och arbetar som lärare på Serieskolan i Malmö. Med sina uppfinningsrika och underhållande berättelser har hon förnyat den manga-serierna med både socialt patos och stor konstnärlighet, och på vägen byggt upp en stor och hängiven läsekrets.
Bokomslag och beskrivning hämtad från Adlibris.

Natalia Batista har verkligen vänt på rollerna i denna fantasy saga om prinsessan Amaltea som räddar prinsen. Sen gillar jag den lite ironiska roliga tonen som framkommer. Sen har jag svårt att hålla sär könen när jag ser de tecknade, för männen är mycket femnitimt tecknade, men så är det väl att det ska vara, pga de omvända rollerna. Hoppas att på att jag även ska gilla att läsa del tre, även om jag tycker det känns lite "smörig",

Susan, Esther, and Daisy started at university three weeks ago and became fast friends. Now, away from home for the first time, all three want to reinvent themselves. But in the face of hand-wringing boys, "personal experimentation," influenza, mystery-mold, nu-chauvinism, and the willful, unwanted intrusion of "academia," they may be lucky just to make it to spring alive. Going off to university is always a time of change and growth, but for Esther, Susan, and Daisy, things are about to get a little weird.
Giant Days Volume 1, created and written by longtime webcomic creator John Allison (Bad MachineryScary Go Round) and Disney artist Lissa Treiman collects the first four issues of the critically-acclaimed series from BOOM Box.
Bokomslag och beskrivning från Adlibris.
Här är det lite äldre unga kvinnor som det handlar om när de har börjat på universitet och blivit rumskambrater. Detta är en engelsk grafisk roman. Gillar att deras olika karaktärer är olika men att de ändå ställer upp för varandra när det behövs, och detta är en serie som jag mycket väl kan tänka mig att läsa mer av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar