torsdag 10 augusti 2023

Hett i hyllan vecka 32/ 2023

 

Så här skriver Monika om Hett i hyllan:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Ännu en bok från min stora Storytel-bokhylla och är ännu i 2014 då jag hade lite annan lässmak än jag har nu, men jag gillade författarens tidigare böcker så jag antar att jag kan tänka mig gilla denna ännr, får väl se när jag väl tänker lyssna på den...


Sigrids far vill gifta bort henne med Erik, Svitjods kung, för att säkra den fred som slutits mellan götar och svear. Först när Freja, den främsta av Valhallas gudinnor, lovar henne ett barn som ska rädda Norden från kristendomen går hon med på giftermålet. Snart inser hon att Freja kräver mer av henne än hon kan ge.Svend har fostrats av jomsvikingarna, Nordens mest mytomspunna kämpar. Efter en stor seger söker han upp den man som han fruktar och hatar mest, Harald Blåtand, och kräver att bli erkänd som hans son. Om Svend lyckas kan han nå sitt mål, att störta sin far från högsätet och bli Danmarks kung.När Sigrid och Svend möts inleds en episk kärlekshistoria, fylld av ödesdigra val och brutna löften som kommer att förändra hela Norden.Med Sigrid väver Johanne Hildebrandt en magnifik saga byggd på Sigrid Storrådas liv, den drottning som format Nordens historia. Följ med till 900-talets sagotid när sägenomspunna kungar och drottningar härskar, blodiga krig står mellan vikingar och kristna och gudinnorna vandrar bland de dödliga.

3 kommentarer:

  1. Den här boken känner jag inte alls till, men det är kul att det skrivs böcker om kvinnogestalter från den här tiden.

    SvaraRadera
  2. Den kände jag inte till, men det har nog aldrig varit "min" genre. Även om jag kan förstå att det kan vara intressanta böcker.

    SvaraRadera
  3. Inte riktigt min genre, men ibland önskar jag att den vore det.

    SvaraRadera