torsdag 24 augusti 2023

Hett i hyllan vecka 34 / 2023

 

Så här skriver Monika om Hett i hyllan:
Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Jag håller mig kvar i min bokhylla på Storytel, där hela den här serien är något jag vill läsa, som jag la till tror jag i 2014, men jag tror tyvärr inte att den blir läst den närmsta tiden dock, för jag har så många andra böcker jag vill läsa först. 

Brobyggarna är första delen i Jan Guillous nya romanserie som skildrar mänsklighetens mest dramatiska och blodiga århundrade 1900-talets Europa.

I den första delen möter vi tre fattiga norska fiskarpojkar med förbluffande teknisk begåvning. Med hjälp av välgörenhet får de möjlighet att studera vid den tidens viktigaste tekniska läroanstalt, universitetet i Dresden. De utexamineras 1901 och två av bröderna hamnar därefter vid dåtidens största järnvägsbyggen det ena i Tanganyika, det andra mellan Kristiania och Bergen i Norge.

Romanen skildrar människoätande lejon, öknar och malaria men också arktisk kyla, snöstormar och is. Och den omöjliga kärleken som plötsligt blir möjlig.




9 kommentarer:

  1. Den här serien har nog aldrig lockat mig. Jag tycker att Jan Guillou ofta är lite för ordrik 😬

    SvaraRadera
  2. har hört flera som talat väl om den här serien, men jag har inte läst den. kommer troligtvis inte att göra det heller

    SvaraRadera
  3. Den här har jag läst och gillade. Läste de första i serien, men kom sen av mig. Han har inspirerats av en serie av Gunnar Staalesen som jag har läst (på norska) och den var mycket bättre. Men de

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle kanske kolla upp Staalesens serie då, för jag är inte så förtjust i Guillou

      Radera
  4. Men den här var rätt underhållande ändå (tänkte jag skriva...)

    SvaraRadera
  5. Brobyggarna har jag läst och jag tyckte att den var bra.

    SvaraRadera
  6. Jag har så svårt för Guillous personlighet men har läst något av honom i ungdomen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har vi nog rätt lik känsla av Guillou, utifrån vad den handlar om

      Radera