tisdag 1 augusti 2023

Jonathan Strange & Mr Norrell av Susanna Clarke

I gamla tiders England var den störste magikern av alla the Raven King, ett människobarn som växte upp bland älvor. Nu är det början av 1800-talet och engelsmännen tror inte längre på gamla legender. Då uppenbarar sig den mystiske Mr Norrell och nyheten om magins återkomst sprider sig. Han övertalas att hjälpa regeringen i kriget mot Napoleon och åker till London. Där möter han den unge, begåvade Jonathan Strange och tillsammans ger dig sig ut i kriget. Men snart hotar Stranges strävan att återuppväcka gammal magi att förgöra inte bara vänskapen med Mr Norrell, utan också allt som han håller kärt.

Jonathan Strange & Mr Norrell är en roman om magiker och spöken, maktspel och korruption, passion, svartsjuka och ond bråd död.
Bokomslag och beskrivning av bokens handling hämtad från Bokus.

Detta var en bok jag har velat läsa länge sen första gången jag hörde talas om den bland booktubers som rekommenderade den, så jag såg framemot läsningen då jag och Evelina valde att läsa den.

Men jag blev besviken, jag gillade väl historien som sådan, som en alternativ klassiker runt tiden då England krigade mot Bonarparte med fantasy i världen, men den var så långsam och inte riktigt vad jag hade väntat mig, så jag är inte alls så förtjust i den som många andra verkar ha varit. Den hade nog kunnat vara lite kortare för att få upp handlingstakten lite grann plus inte ha avslutats så snabbt som den gjorde, det gick rätt snabbt för författaren att få allt "bra" i slutet av handlingen.
Som jag redan har sagt,att den påminde om en klassiker, men om jag visste att det var det jag läste kanske jag inte hade blivit lika störd på takten i berättelsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar