söndag 13 augusti 2023

Bortglömd flicka (Andrea Oliver #2) av Karin Slaughter

En liten stad gömmer en stor hemlighet

Longbill Beach, 1982. Emily Vaughn gör sig redo för avslutningsbalen, som borde vara skolårets höjdpunkt. Men hennes liv har tagit en oönskad vändning och kvällen slutar med att hon blir mördad.

Hennes sammansvetsade kompisgäng håller tyst, hennes respekterade och förmögna familj drar sig undan och livet i den lilla staden lunkar vidare. Fyrtio år senare är omständigheterna kring mordet på Emily fortfarande ett mysterium. Men allt är på väg att förändras.

Kriminalkommissarien Andrea Oliver anländer till Longbill Beach på sitt första uppdrag: att skydda en domare som utsatts för dödshot. Men i hemlighet är hon där för att skipa rättvisa åt Emily, som hon har en personlig koppling till. Väl på plats inser Andrea att hon måste finna sanningen innan hon själv blir tystad.

Bokomslag och beskrivning av bokens handling hämtad från Bokus.

En thriller som var kul att läsa för den är välskriven och jag gillar att vi ser hur Andrea Oliver från Bilder av henne som jag läste för ett tag sen som även blivit gjord till en TV-serie som jag också har sett, har mognat sen vi läste/såg henne sist.

Det är svårt att skriva så mycket mera då det är en thriller och jag vill ju inte ge bort något av handlingen men jag gillar att det är en dubbel tisdlinje där vi får följa vad som hände för 40 år sen och i nutid.

2 kommentarer: