torsdag 4 januari 2024

Hett i hyllan vecka 1 / 2024

  

Så här skriver Monika om Hett i hyllan:
Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

När jag för sådär ett halvår sen hade fått med alla mina fysiska hyllvärmare fram till år 2022 i dessa Hett i hyllan-inlägg, så gick jag över till de ljudböcker jag hade haft längst i en alltför lång bokhylle-lista jag hade på Storytel. Men nu under hösten har jag blivit med bokhyllor och mina olästa böcker har fått flyttat in i den, plus då även lyckats gå igenom en del lådor med böcker som samlat damm i förrådet. Har sen under året köpt några fler böcker. Så nu har jag dammat av några lite äldre hyllvärmare plus de jag har sen 2022 som jag inte har visat i inläggen än.
Här kommer då en dammig hyllvärmare, som jag inte har en aning om när den kom i min ägo, före 2003 i alla fall för den har inte varit uppackad i det här huset tidigare. Det är en bok jag vet att jag kommer att läsa någon gång, för jag har ett stort som det ser ut nästan som omöjligt projekt och det är att läsa minst ett verk från varje författare som fått Nobelpriset.


När Adam Trask gifter sig med den vackra, demoniska Cathy lägger han grunden till livslång olycka för sig själv och sina efterkommande. Efter att ha fött tvillingsönerna Aron och Caleb lämnar Cathy familjen. Pojkarna får växa upp utan mor men ändå får hon en avgörande betydelse för det brödrahat som uppstår mellan dem. Ett gripande släktdrama av en vår tids största berättare.

Detta är inte det omslag min bok har, det har ett filmomslag.

4 kommentarer:

  1. Den har jag läst någon gång för länge sedan och jag gillade den

    SvaraRadera
  2. Öster om Eden, en fantastisk bok och en fantastisk TV-serie!

    SvaraRadera
  3. En klassiker! Jag läste den någon gång i ungdomen.

    SvaraRadera
  4. Läst annat av Steinbeck men inte denna. Så irriterande när man inte hittar rätt omslag! :)

    SvaraRadera