tisdag 27 juni 2017

En sån som du av Gillian Flynn

Kvinnliga kunder som kliver in genom dörren till tarotstudion Anden i handen möts av sierskor, kristallkulor och kortlekar. Manliga kunder fortsätter vidare till det potpurridoftande bakre rummet, där studions parallella verksamhet pågår, med en kompletterande stab av olagliga soft-core-prostituerade. Efter att ha drabbats av en förslitningsskada i handen får en av kvinnorna i det bakre rummet – en driftig boknörd med en förkärlek för skräckromaner – hoppa in som medium. Men det som ser ut att bli ett välkommet avbrott tar en oväntad och olycksbådande vändning när en av de välbärgade förortsfruarna som bokat tid berättar en otäck historia som inte tycks vara inbillning.

Gillian Flynns En sån som du är en svart och kuslig skräcknovell om ett hemsökt hus och en familj med hemligheter. 2015 tilldelades den årets Edgar Award for Best Short Story.
Hämtad från Adlibris.

Jag har tidigare läst Gone Girl av författaren, som jag gillade, gillar när man inte kan vara säker på handlingen, för rätt som det är får man reda på något nytt och vad man tycker om berättelsen förändras.
Likaså var det med denna novell, dock var det inte lika bra i novell form för jag vill ha mer, förstår inte riktigt hur Gillian har tänkt när hon skrivit. Fast den är väl bra för jag kan tänka på den ännu fast det är en vecka sen jag läste den, vem ska jag tro och gör de rätt osv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar