måndag 20 maj 2019

Nattens skogar av Djuna Barnes


Bildresultat för nattens skogar



Bildresultat för nattens skogarDjuna Barnes Nattens skogar, ett av den litterära modernismens mest ikoniska verk, dokumenterar amerikaner, irländare, österrikare, judar alla i någon form av exil i det dekadenta tjugotalets Paris, Berlin och Wien. Ingen glömmer romanens huvudpersoner efter att ha mött dem: Robin Vote, Nora Flood, Jenny Petherbridge, Matthew O Connor. Men framför allt är det Djuna Barnes rika, stämningsmättade språk, med dess djuplodande insikter i besatthetens natur, som gör Nattens skogar [Nightwood, 1936] till ett enastående prosaverk. En av den engelskspråkiga 1900-talslitteraturens stora klassiker.
DJUNA BARNES [1892-1982] var en amerikansk författare, poet, dramatiker, journalist och konstnär. Hon tillhörde den legendariska amerikanska författar- och konstnärskolonin i Paris på 1920- och 1930-talen. I dag räknas hon till den engelskspråkiga modernismens stora namn, tillsammans med James Joyce, Virginia Woolf, T. S. Eliot och Gertrude Stein.
Bokomslag (det svart/vita) och beskrivning hämtad från Adlibris.
Det andra bokomslaget ser ut som på den bok jag läste.
Nja vet faktiskt inte om jag kan ge en rättvis recension av denna bok, skumläste den mera bara för att jag behövde lämna tillbaka den till biblioteket. Kommer knappt ihåg vad jag läste, sen är ju boken mera berättad som små ankedoter om karkatärerna i den än en sammanhängade berättelse. Varför det är så framkommer i efterordet för där berättas att Barnes fick skriva om och skriva om sitt manus och minska ner rejält på sidantalet innan hennes verk till slut blev utgivet. Det finns även HBTQ+ tema i boken.

Denna bok inågår i Kaosutmaningen som #14 - en bok med färre än 150 sidor.

2 kommentarer:

  1. Ja men den blev jag nyfiken på, även om du inte låter direkt över dig :) Varför får jag för mig att Djuna Barns är svensk? Finns det någon med liknande namn som jag förväxlar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä det är mera som jag känner att jag var för okoncentrerad när jag läste den och kunde kanske fastna bättre i berättelsen om jag hade läst den än annan tid då jag kunde koncentrera mig på den. Nja jag kommer inte på någon svensk med liknande namn, så jag vet inte vem du kan tänkas tänka på.

      Radera