söndag 12 maj 2019

Bokresan #38 - The Jumbo Genre Recomendation Tag

Har under tiden jag har haft min inläggsserie med Bokresan haft mycket funderingar över alla genrer som vi kan kategorisera in böcker i, plus haft förslagsinlägg om dessa böcker. Men jag kände inte mig klar i det ämnet och såg denna tag igår hos HarrietRosie., och vill gärna göra den och visa på fler genre/kategorier.
Här är originalvideon

I flera av frågorna rekomenderar jag endast författarna, där jag har skrivit en recension av boken lämnar jag en länk dit annars är det till ett ställe det finns info om boken eller författaren.
  1. Science fiction - Ensam på Mars av Andy Weir
  2. Fantasy - Robin Hobbs fantasyserie som består av fyra olika serier i en och som börjar med Mördarens lärling.
  3. Mystery - Elly Griffiths deckarserie om arkelogen Ruth Galloway och kriminalkommissarie Hary Nelson
  4. YA - unga vuxna - YA är ju inte en genre i sig själv så jag ger flera förslag inom olika genrer Hungerspelen (dystopi) av Suzanne Collins, Månkrönikan (Science fantasy, re-telling) av Marissa Meyer, Illuminae-serien (sci fi) av Amie Kaufman & Jay Kristoff, The Hate U Give  (samhällsroman - literaly fiction/contemporary) av Angie Thomas
  5. Horror - skräck - Stephen King.
  6. Literaly fiction - (relations-, samtida-)romaner - Eleanor Oliphant mår alldeles utmärkt av Gail Honeyman 
  7. Travel - om du gillar att resa - Names for the sea. Strangers in Iceland av Sarah Moss, en engelsk familjs som flyttar ett år till Island där hon skriver och berättar om hur de upplever den händelsen, jag både känner igen mig och inte)
  8. Humor - Arto Paasaliina ex Hoppsan jag är död
  9. History- Historiska romaner - De sju systrarna - serien av Lucinda Riley. Historisk faktabok: Kriget har inget kvinnligt ansikte av Svetlana Aleksijvvetij
  10. Science/natur - Vetenskap/natur - En kortfattad historik över nästan allting av Bill Bryson eller Expeditionen. Min kärlekshistoria av Bea Uusman.
  11. Craft - en bok som utvcklar din läsning/förattande - Mina hjältinnor; eller vad jag lärt mig av att läsa för mycket av Samantha Ellis (utdrag ur beskrivningen av boken : Mina hjältinnor är en varm, personlig och rolig memoar om att växa upp, att bli kvinna, att hitta sin identitet med hjälp av skönlitteraturen. Det är en bok som får en att vilja läsa om alla sina gamla favoriter, att minnas varför man tycker så mycket om att läsa, att vilja sjunka in i romaner igen och riktigt sluka dem. Att läsa den är som att ha en bokcirkel med sig själv.)
  12. En bok som inte passar in på någon annan genre - här väljer jag min favoritklassiker Hustrur och döttrar av Elizabeth Gaskell. 
Det var svårt att veta vilka jag skulle tipsa om för om jag tänker efter finns det hur många böcker som helst jag vill tipsa om, men detta är vad jag tänker på nu. Plus att jag tycker den saknar bokgenrer/kategorier som jag skulle vilja rekomendera förslag på. Se detta inlägg om genrer/kategorier.

Skulle ju vara kul om fler svarade på denna pågrund att det är en tag, så jag tänker be några att svara på den som tex Ewelinas bokblogg, Vargnatts bokhylla, Mias bokhörna, Lottens bokblogg, Fröken Christina, Nilmas bokhylla, Bokföring enligt Monika och Mest Lenas godsaker. 

Vad tycker och tänker ni om detta ämnet, skriv gärna en kommentar eller länka i kommentarerna om ni skriver ett inlägg på er blogg eller någon annanstans.


Tidigare bokresor: 
#1 - introduktion
#2 - deckare/thrillers
#3 - Wahlströms barn- och ungdomsböcker
#4 - ljudböcker
#5 - science fiction
#6 - Årets bok 2018
#7- bibliotek
#8 - klassiker
#9-bokgenrer
# 10 -ålderskategorier
#11 - viktorianska klassiker
#12 - non fiction-sakprosa
#13 - faktaböcker
# 14 - andra världskriget
#15-  biografier/memoarer 
# 16 - sanna brottmål
#17 - gemenskap läsare emellan
#18 - böcker med jultema
#19 -läsplaner som nyårslöften
#20 - läsa på annat språk än svenska
#21-booktube
#22 - Harry Potter
#23- Nobelpristagare
#24 - mytologi / folktro
#25 -sagor/folktro
#26 - litteratur som inspirerat till annan litteratur
#27-böcker som blivit TV-serier/filmer
#28- om läsning
#29- historiska romaner
#30- fantasy (high, epic, klassisk)
#31- fantasygenrer
#32 - dystopier
#33 - science-fiction genrer
#34 - romance/chick.lit/feel-good
#35 - häxor/trollkarlar
#36 - seriealbum/grafiska romaner
#37 - Skräck

5 kommentarer:

  1. Här kommer mina tips: https://ewelinasbokblogg.blogspot.com/2019/05/bokresan-35-jumbo-genre-recomendation.html

    SvaraRadera
  2. Här kommer mina tips och förslag: https://frokenchristina.blogspot.com/2019/05/bokresan-35-jumbo-genre-recomendation.html

    SvaraRadera
  3. Nu har jag äntligen svarat https://bokslut.blogspot.com/2019/05/the-jumbo-genre-recomendation-tag.html

    SvaraRadera
  4. I brist på egen blogg. (Men klicka på mitt namn för en ny favoritbok)

    1. The left hand of Darkness - Ursula K. Le Guinn.
    2. Ronja Rövardotter - Astrid Lindgren. Ja, Astrid är en bortglömd fantasyfavorit. (äh, okej, har läst väldigt lite fantasy...)
    3. Tlön, Ukbar, Orbis Tertius - Jorge Luis Borges. Bara en novell, men ändå.
    4. -
    5. Låt den rätte komma in - John Ajvide Lindqvist. Vampyrer, socialrealism och 80-talsnostalgi!
    6. Lust - Elfriede Jelinek. (med reservation för att jag är osäker på den genrebestämning som menas.
    7. Myten om Wu Tao-Tsu - Sven Lindquist. Vila i frid, Sven.
    8. Äldreomsorgen i Övre Kågedalen - Nikanor Teratologen. ...
    9. Västerlandets undergång - Oswald Spengler. Täcker in det mesta som hände fram till en 100 år sen ungefär.
    10. Naturvetenskapliga skrifter - August Strindberg. Själva vetenskapligheten kan möjligen vara lite svajig.
    11. SCUM manifesto - Valeie Solanas. Manifest är en genre som förtjänar en egen kategori.

    SvaraRadera
  5. Jag kanske hinner göra den inom kort men inte just nu :) Tack för taggningen hur som helst!

    SvaraRadera