torsdag 7 maj 2020

Midnattsolens timme av Cecilia Ekbäck

Midnattssolens timmeMidnattssolens timme är en historisk spänningsroman om människor, hemligheter och ett mytiskt berg som kastar sin långa skugga över de invånare som lever där.
Sommaren 1856. När Magnus Stille blir skickad av sin svärfar, justitieministern, att kartlägga området runt Svartåsen i Lappland tjänar det som täckmantel för ett helt annat uppdrag. Tre män – en präst, en lagman och en ännu oidentifierad man – har nyligen hittats mördade i en prästgård i den avlägsna regionen. En äldre same påstås ha utfört dådet och Magnus uppdrag är att försiktigt ta reda på vad det är som har hänt. Kungen är på väg att sälja de olönsamma gruvorna i Lappland och ingenting får störa den kommande affären. Svartåsen har redan rykte om sig att vara en plats med mystiska krafter och dolda hemligheter.
Men Magnus svärfar har även ett annat mer privat uppdrag åt honom. Eftersom han starkt ogillar sin dotter Lovisas sätt att leva låtar han henne följa med Magnus på den mödosamma resan norrut. Detta omaka par – en man uppfostrad till att tjäna staten och en ung, rik kvinna som vägrar att leva efter samhällets normer – reser tillsammans från den civiliserade huvudstaden upp till den mytiska trakten kring Svartåsen. Området är befolkat av nybyggare, med sitt grovhuggna sätt att bedriva politik och religion, och samer som med sin förkristliga tro alltid har bott runt Svartåsen. Magnus och Lovisa har ingen aning om vad som väntar dem, men resan in i midnattssolens land och mötet med den äldre samekvinnan Ester kommer att för alltid förändra dem.
Bokomslag och beskrivning hämtad från Whalström & Widstrand.


Ännu en bok som jag har ägt länge och inte fått läst, men jag hade tänkt läsa den detta år, och det passade bra för mina OWL´s jag tog i april månad, då jag behövde en bok med en titel som startade med M.


Sen vad jag tyckte om boken, jag har känt lite motstånd för att läsa den för att den är en historisk roman, men sen har ändå handlingen känts intressant, med Lappland och ett mysterium och sen Lovisa, vad är det som gör att hennes far sänder iväg henne som han gör.

Och handlingen gjorde boken, det var väl lite långsamt vissa stunder men jag gillade att läsa om Lovisa och Magnus och det mysterium som reds ut bland samerna och de andra nybyggarna där uppe i Svartåsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar