tisdag 23 mars 2021

Tisdagstrion - I rättvisans tjänst

Veckans tema på Tisdagstrion är i rättvisans tjänst, och här är min trio.

  1. Störst av allt av Malin Persson Giolito, var den boken jag tänkte på först då jag hörde temat för denna tisdagstrio, för i denna bok är det rättegången efter en skolskjutning vi får läsa om plus till vad som leder fram till skjutningen. 
  2. Styr din plog över de dödas ben av Olga Tokarozuk, (intressant även att boken är skriven av en nobelpristagare) för att efter huvudkaraktären Janina hittar sin granne död och efter dödsfall sker och hon märker att polisen inte tar utredningen på allvar tar hon själv tag i utredningen.
  3. Brudslöjan av Kamilla Oresvärd, måste vara med i denna trio, ska säga att jag har läst en hel del deckare/thriller så jag kunde ha haft med vad som helst från den genren i denna trio, men väljer denna för att jag gillade den för att den utspelar sig i området där jag bor. Sen ska jag säga att den även har rätt sympatiska karaktärer bland de som utreder mordet, då de flesta deckare/thrillers som skrivs nu ska ha en eller flera inom speciellt polisväsendet som antingen är missbrukare och/eller har någon psykisk diagnos eller liknande.

9 kommentarer:

  1. Å, Tokarczuk! Hon är bra. Och Giolito Perssons bok tog jag också med, den var imponerande.

    SvaraRadera
  2. Brudslöjan är den enda jag läst. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
  3. de två första har jag läst. de var jättebra båda två.

    SvaraRadera
  4. Störst av allt har jag läst (och sett). Väldigt bra!

    SvaraRadera
  5. Styr din plog över de dödas ben har jag läst. Den var överraskande underhållande.

    SvaraRadera
  6. Störst av allt och Styr din plog över dödas ben har jag läst och tyckt om.

    SvaraRadera
  7. Störst av allt tyckte jag om!

    SvaraRadera
  8. Jag tycker det finns många Nobelpristagare som är intressanta :-) Tokarczuk är en av dem. Störst av allt skulle jag gärna vilja läsa!

    SvaraRadera
  9. Störst av allt har jag läst, tyckte den var väldigt bra.

    SvaraRadera