torsdag 31 december 2020

Styr din plog över de dödas ben av Olga Tokarozuk

 

NOBELPRISET I LITTERATUR 2018

Det är vinternatt och snön faller tät. Janina Duszejkos hus är ett av få bebodda i den lilla byn på den polska landsbygden. Tidigare arbetade Janina som lärare, numera ägnar hon dagarna åt att översätta William Blake, studera astrologi och se om välbärgade Warszawabors sommarställen. Hon betraktas som en ensling, som föredrar rådjurens och vildsvinens sällskap framför människornas.

Den här natten inträffar den första av en rad allt märkligare händelser i Janinas avlägsna hörn av världen. Grannen Storfot hittas död. Snart följer fler offer. Den lokala polisen famlar, och Janina inser att hon måste ta utredningen i egna händer. Bara hon verkar kunna tyda spåren.

"Styr din plog över de dödas ben" är en mörk sagoliknande thriller som utforskar människans förhållande till naturen och utmanar föreställningen om rättskipning, ödestro, förnuft och vansinne.

Bokomslag och beskrivning hämtad från Bokus.

Denna bok valde jag att läsa för att den passade in på Kaosutmaningen 2020 # 15- en bok/författare från öst/syd Europa. Sen är det en bonus att det även är en nobelpristagande författare då jag har ett projekt att läsa minst ett verk från varje nobelpristagare i litteratur.

En intressant bok, som är precis som det sista stycket i beskrivningen ovanför, mörk sagoliknande thriller som utforskar människans förhållande till naturen och utmanar föreställningen om rättskipning, ödestro, förnuft och vansinne. Som verkligen fångade mitt intresse då jag lyssnade på den och jag längtar att få reda på vad som ska hända.

Det är inte alla Nobelpristagare som är så lättlästa som denna bok, och inte är så lättförstådda som denna var. Så även om berätterskan kanske är lite egen är det ändå en karaktär jag gillar att läsa om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar