måndag 1 oktober 2018

Avgrund av Jeff VanderMeer + filmen Annhilation

Den hyllade och prisbelönade eko-thrillern Avgrund är ett fenomen. Nu på svenska för första gången, i översättning av Jan Risheden, och snart som storfilmen Annihilation med Natalie Portman och Oscar Isaacs i rollerna, regisserad av Alex Garland (Ex Machina). Område X har varit avskuret från resten av kontinenten i årtionden. Naturen har återerövrat de sista resterna av mänsklig civilisation. Den första expeditionen återvände med rapporter om ett vackert Edenlikt landskap. Den andra expeditionen slutade med massjälvmord. Den tredje expeditionen gick under i ett regn av kulor när dess deltagare vände sig mot varandra. Deltagarna i den elfte expeditionen återvände som skuggor av sina forna jag. Inom veckor var alla döda i cancer. I Avgrund följer vi den tolfte expeditionen. Gruppen består av fyra kvinnor: en antropolog, en lantmätare, en psykolog - den faktiska ledaren - och vår berättare, en biolog. Deras uppdrag är att kartlägga landskapet, att anteckna observationer av sin omgivning, av varandra, och över allt annat, att undvika att själva bli smittade av Område X. Expeditionen anländer redo för det oväntade, och Område X lever upp till sitt rykte. Deltagarna upptäcker en enorm topografisk anomali och livsformer bortom all förståelse. Det är dock hemligheterna som de fört med sig över gränsen som till slut ska förändra allt.
Bokomslag och beskrivning hämtad från Adlibris.

Hörde mycket om denna bok både på booktube och på bokbloggar jag läste, och har haft den hemlånad från biblioteket ett tag. Sen dök det upp en film (Annhilation) på Netflix som baseras på den plus när jag skulle ha en bok för Saturnus i readathonen Tome Infinity and Beyond, med ett omslag som hade ringar på sig, valde jag denna. 
Sen när jag läste den var den inte alls som jag hade tänkt mig, både sämre och bättre än jag trodde. Det är en knepig händelse och värld som författaren skissar upp för oss, vi vet nästan aldrig vad det är som har hänt eller som sker. Huvudpersonen är lika fundersam och det är spännande att följa hennes resa genom Område X. När jag hade läst ut den så blev jag förvånad när jag förstod att författaren har faktiskt skrivit en trilogi om Område X, det ska bli spännande att läsa resterande delar. Sen behöver man inte det, för denna hade ett avslut som duger även om det är öppet.

Egentligen visar den andra trailern jag inte har lagt in i inlägget lika mycket som jag skriver om.
NU är det risk för spoilers (om man vill gå helt blind in i sin läsning eller tittning ska man inte läsa, för jag avslöjar inget av den större handlingen) om man har inte har läst boken eller inte sett filmen. För jag går nu över till att recensera och diskutera filmen vs boken.

Såg filmen och den är bra, faktiskt bättre än boken. Även om den följer bokens handling till stor del har de ändrat en hel del från boken när det har skrivit om det till ett manus.
Först och främst här går alla under sina namn, i boken var det bara genom titlarna vi fick reda på vem som var vem. EX biologen, geologen och psykologen.
I boken är det ju biologen som är berättare, och det är henne vi följer även i filmen, men i filmen är hon inte änka, utan hon går in i Område X för att hitta ett botemedel, i boken är det bara att förstå vad som hänt hennes man.
Vad som gav mig en häpen stund var när filmen var slut och jag tittade på vilka skådespelare som var med i den och upptäckte att vår Tuva Novotney är i den.  Jag hade inte känt igen henne, sen har jag väl egentligen inte sett något med henne på över 10 år.
Ska sen säga att jag tycker de där människoliknande blommande träden är snygga. Plus glasträden (bägge syns i trailern jag har med här nedan)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar