söndag 11 november 2018

Min bokresa #13 - faktaböcker

 Jag läser en hel del faktaböcker i olika ämnen som intresserar mig under hela året, men nu i November deltar jag i Nonfiction November och därmed blir det lite flera lästa skulle jag tro.

Därför tänkte jag även nu på söndagarna i min bokresa skriva om dessa böcker, idag blir det då om faktaböcker i olika ämnen, har tänkt att ta upp andra världskriget och sanna kriminalfall som är två av de ämnen jag mest brukar läsa om i egna bokresor, så idag blir det om andra områden.

Som liten och skolbarn/ungdom blev det ju mycket läst inom faktadelen i samband med obligatorisk läsning, men på grund av denna obligatoriska läsning hittade jag ämnen som jag var intresserad av.

Vet att som tonåring upptäckte jag som sagt både andra världskriget och sanna kriminalfall.
Men efter det jag blev vuxen har jag även upptäckt andra områden som har fascinerat mig som första världskriget, Finland, sorgterapi och liknande, psykologi, filosofi....osv
Många av dessa ämnen vill jag ju gärna fortsätta att fördjupa mig.

Några böcker som jag har läst under bloggens tid med länkar (fanns fler men de ingår i de två områden som jag tänkte ge egna bokresor), så ni kan se vilken blandning av just faktaböcker jag läser


Just nu deltar jag ju i som sagt non fiction november och här är en bild på de böcker jag tänker läsa.


Vad tycker och tänker ni om detta ämnet, skriv gärna en kommentar eller länka i kommentarerna om ni skriver ett inlägg på er blogg eller annanstans.

Tidigare bokreseor

#1 - introduktion
#2 - deckare/thrillers
#3 - Wahlströms barn- och ungdomsböcker
#4 - ljudböcker
#5 - science fiction
#6 - Årets bok 2018
#7- bibliotek
#8 - klassiker
#9-bokgenrer
# 10 -ålderskategorier
#11 - viktorianska klassiker
#12 - non fiction-sakprosa

1 kommentar:

  1. Det finns så många faktaböcker jag vill läsa inom så många olika ämnen! Här kommer mitt inlägg: https://ewelinasbokblogg.blogspot.com/2018/11/min-bokresa-13-faktabocker.html

    SvaraRadera