söndag 21 oktober 2018

Min bokresa #10 - ålderskategorier

När jag förra söndagen skrev om bokgenrer tänkte jag att det kunde vara kul att fortsätta idag med hur böckerna åldersindelas.

0-3, 3-6, 6-9, 10-12, 12-15 år plus unga vuxna, är väl de vanligaste indelningarna i affärer både fysiska som internetbaserade.

På biblioteket är det ju pek-. bild-, kapitel-böcker, barn- ungdomsböcker och unga vuxna. Första gången jag såg att biblioteket hade unga vuxna del med bokhyllor så var det de böckerna för åldern 20-30 år. Detta var väl för 20 år sen. Nu är det väl mera bara upp till 20 års åldern de riktar sig till.

Har förstått det som i engelskspråkiga länder delas in i picturebooks, childerens book, middlegrade (9-12 år), YA (13-20) (unga vuxna) och NA (ny vuxna).

Sen kan jag tycka att olika böcker i de olika åldersindelningarna är olika svåra både i språk och innehållsmässigt så att man får tänka till vem barnet, tonåringen eller ungdomen är som man ger boken till att läsa. För alla ligger inte på samma nivå. Jag tänker även att man kan utgå från vilken ålder huvudkaraktären har den ålder ska även läsaren ha för att kunna mest känna igen sig. Som tex Harry Potter och den vises sten, kan passa en 11-åring. HP kan vara ett dumt förslag pga att han växer upp genom böckerna. Men de äldre HP delarna är ju lite vuxnare skrivna än de två/tre första. Så man skulle kunna tänka att läsaren växer upp med serien.
Sen är det många gånger lika roligt som vuxen att läsa barn- och ungdomsböcker, men inte alla för ibland kan de kännas väldigt barnsliga kan jag tycka. Här passar ju HP-serien in för jag har bara läst dem som vuxen och har alltid gillat dem.

Jag kan säga jag läser lika gärna en bra middlegrade, YA eller NA som en bok som riktar sig till vuxna, om de är som sagt bra, för alla är inte det.

När jag däremot var i tonåren så fanns ju inte de där unga vuxna böckerna utan jag började som 15/16 åring läsa både böcker som var riktade till en vuxen publik och även fortsätta att läsa de som riktade sig till tonåringar i min ålder eller yngre.

Vad tycker och tänker ni om detta ämnet, skriv gärna en kommentar eller länka i kommentarerna om ni skriver ett inlägg på er blogg eller annanstans.

Tidigare bokreseor
#1 - introduktion
#2 - deckare/thrillers
#3 - Wahlströms barn- och ungdomsböcker
#4 - ljudböcker
#5 - science fiction
#6 - Årets bok 2018
#7- bibliotek
#8 - klassiker
#9-bokgenrer

1 kommentar:

  1. Jag har mer eller mindre börjat strunta i hur de delar in böcker i ålderskategorier. https://ewelinasbokblogg.blogspot.com/2018/10/min-bokresa-10-alderskategorier.html

    SvaraRadera