måndag 5 november 2018

Tematrio - Läskigheter

Då var det dags för Lyrans Noblessers tematrio igen, och så här skriver hon om veckans:

Nu har väl alla Halloweenhelger firats (jag är positiv till firandet, önskar bara konsensus kring när det ska firas) fast jag har inte läst något otäckare än Nessers senaste. Däremot har jag sett en del läskiga serier på Netflix. Årets tema handlar om läskigheter i olika former, välj texter, filmer, TV-serier, musik, konst eller vad ni nu kan komma på. Berätta om tre läskigheter!

Jag fick tänka lite innan jag fick en tio, det blir de som jag tänker på just nu som jag skriver om, det finns mer och detta blev visst helt och hållet sådant att se. 

  • Stephen King måste ju vara med helt klart, vår tids stora skräckförfattare. Jag har läst många av hans böcker som har skrämt mig. Men det jag nämner här är filmatiseringen av hans The Shinning har både sett en TV-serie och film (1980), för flera år sen. Men först nu har jag läst boken, och även om jag vet en hel del så skrämmer boken mig lite den med. Men filmatiseringarna är definitivt mer skrämmande.
  • Nästa är också en film, men en jag inte ännu har sett, vet faktiskt inte riktigt om jag vågar, för trailern skrämde mig rejält. The Forrest, trailern finns här.
  • Hmm, fortsätter på filmer och TV-serie spåret, för böcker även om de är skrämmande att läsa så skräms de inte mig lika mycket som en film gör. Här på slutet blir det TV-serien American Horror story, har sett säsong 1 och 2, och har tänkt titta på resterande säsonger, men det får bli när jag känner mig redo. Tror att säsong 1 var mest skrämmande att se, trailer.
Om ni är intresserade av lite spökhistorier så kolla in min förra veckas topplista här.





5 kommentarer:

  1. The Shining ska ju vara en måste-film. Har inte sett den, jag blir så rädd efteråt, och nu tycker jag att jag är stor nog att vägra prova mer i genren. Tycker också att film är mer skrämmande än bokformatet.

    SvaraRadera
  2. Filmer är alltid mer skrämmande än böcker. Jag har läst Färjan och tyckte den var läskig. Jag skulle inte våga se filmatiseringen.

    SvaraRadera
  3. Jag läser nog hellre skräck än att se den. Bara måste ta och läsa Stephen King!

    SvaraRadera
  4. The Forrest verkar ju klart läskig, kände jag inte till, inte heller TV-serien American Horror story, hänger med dåligt vad gäller skräckfilm numera. Kings Varsel både läst och sett, bra både som bok och film.

    SvaraRadera