söndag 14 oktober 2018

Min bokresa # 9 -Bokgenrer

Jag startade denna inläggsserie Min bokresa för jag skulle vilja diskutera olika saker med och om böcker med mina bloggkollegor, så det skulle vara kul att höra av vad ni tycker om de olika bokresorna jag skriver om?
Speciellt idag då jag funderar om och över olika genrer mm.

Såg för några månader sen Helene Jeppesens video om genrer och efter den funderar jag även över vilka mer genrer man skulle kunna hitta. Och jag tänker som sagt skriva bokresor om de olika genrerna med. Har ju redan skrivit om Deckare/Thriller, Sci-Fi och Klassiker (länkar finns längs ner i inlägget)

De genrer hon tar upp är (detta  år på engelska)

  • Dystopier
  • Romance/chick-lit/contempoary 
  • Non-fiction 
  • Sci-fi
  • Crime
  • Fantasy
  • Historical fcition
  • Mordern klassiker 
  • Klassiker (över 100 år)
  • Psykologisk thriller
  • Western
  • Horror
  • Literal fiction
En del av dessa funderar jag över hur man ska sortera böckerna och där det finns en massa sub-genrer eller där många genrer går att dela upp eller sätta samman.

Vad är skillnaden på romance/chick-lit/contempoary vad har ni för skillnader på dem? Och jag tänkte att i film talar man även om rom-com som är en romantisk komedi. Finns även det i böcker?

Och som jag även tog upp i förra veckans bokresa, vad räknar man en klassiker till att vara en klassiker och vad är en modern klassiker?

Literal fiction - vad kallar man det på svenska? Jag har ibland kallat en roman en relationsroman. Helene tog upp att den är karaktärsdriven och innehåller realism.

På engelska talar de om non-fiction men på svenska skiljer vi (eller i alla fall jag) på biografier/memoarer och faktalitteratur. Vad säger ni?

Jag har en del genrer/sub-genrer jag vill ta upp och som jag har läst en del av: Magisk realism, Steampunk, Paranomal romance, komiska böcker och re-tellings (återberättelser). Finns säkert fler jag inte kommer på nu. Men ni får gärna nämna de som jag har missat i kommentarerna. Och säga vad ni tycker är en genrer eller en sub-genre?

Ser framemot att få tips och råd och förklaringar på många frågor jag har om bokgenrer i dagens bokresa, antingen som egna inlägg på era bloggar eller i kommentarerna.

Tidigare bokresor:

#1 - introduktion
#2 - deckare/thrillers
#3 - Wahlströms barn- och ungdomsböcker
#4 - ljudböcker
#5 - science fiction
#6 - Årets bok 2018
#7- bibliotek
#8 - klassikwe



2 kommentarer:

  1. Ju mer jag började fundera över genres, desto mer förvirrad blev jag. Det finns ju hur många som helst! https://ewelinasbokblogg.blogspot.com/2018/10/min-bokresa-9-bokgenrer.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen inte lätt att hålla isär. Jag har nu i efterhand kommit på flera.

      Radera