onsdag 11 oktober 2017

Alla dessa readathons - varför hoppa på dem alla....?


Jag måste tro att jag kan läsa hur mycket som helst för alla dessa läsutmaningar jag har ramlat på denna månad vill jag delta i. Började med att under hela oktobersmånad vilja läsa viktorianska klassiker som de som deltar i Victober har tänkt och sen tänkte jag även att det är ju Sbooktober så varför inte blanda med lite skräckläsning. Det skrev jag i ett inlägg i början av månaden här.

Plockade fram de böcker jag ville läsa och såg till att låna någon klassiker som jag ville läsa. Enligt denna lista.

  • att läsa en kvinnlig författare--Profeten av Charlotte Bronte
  • att läsa en författare från Wales, Skottland eller Irland - Oscar Wilde eller Robert Louis Stevensson 
  • att läsa en bok med supernaturalelement i sig - När skruven dras åt av Henry James
  • att läsa en mindre känd (under 500 goodreads betyg) . Kusin Phillips av Elizabeth Gaskell
  • att läsa en bok som du blivit rekomenderad - Tess dÚberville av Thomas Hardy


Sen ramlade jag på Spookathon som pågår mellan 16e-22e oktober

1. read a thriller 2. read a book with a spooky word in the title 3. read a book based on a childhood fear 4. read a book with orange on the cover 5. read a book that has a spooky setting
Plus en readalong bok A stranger in the house av Shari Lapena

Autum readathon som pågår mellan 22e-28e oktober

1. Read a gothic/spooky book 2. Read a non-fiction book that feels autumnal (I'm classing this as nature writing or cold location trravel writing/memoir) 3. Read a novel set in a cold location 4. Read a historical fiction novel Bonus prompts: 5. Read a short story collection 6. Read an adult novel about a young female protagonist


Schematiskt vad man kan välja att läsa utifrån vilken väg man går på kartan, det är lättare att förstå om ni går in och läser hennes blogginlägg som jag länkat här ovanför.
 Jag kände att jag vill ju gärna vara med i alla men det kommer vara helt omöjligt att läsa allt, har börjat fundera på lite olika TBR(s) för alla utmaningarna och även om jag skulle kunna kombinera flera utmaningar med samma böcker så vet jag inte men vill så gärna.

Sen igår såg jag att i Regnet ska ha sin läs-a-lot (20e - 27e oktober) fall into fantasy igen, och den är ju lite mer avslappnad så den räknar jag att vara med i, då läsningen i den skulle kunna vara vilken bok som helst och inte är något krav på vad eller hur mycket man ska läsa.

2 kommentarer:

  1. Ja man hinner tyvärr inte läsa allting och man hinner inte vara med i alla roliga utmaningar och readathons heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej verkligen inte. Jag har tänkt att inte vara med i spookathon som är mellan 16-22 men ska se vad jag hinner läsa under de andra. För som sagt jag kommer läsa samma böcker för många av de olika utmaningarna.

      Radera