tisdag 24 oktober 2017

Veckans topplista - exotiska platser


Johanna skriver veckans topplista:

Idag hade jag tänkt att topplistan skulle ta oss med till de aningen exotiska böcker som utspelar sig på platser vi inte läser om så ofta. Idag letar vi oss bort, mot det okända. Till främmande länder, under ytan eller ut i rymden – det blir spännande att se var vi landar. 

Och mitt svar för denna gång blir så här, jag hade svårt att komma på några men sen släppte det. (Det jag saknar lite var att jag ville ha med lite rymd kanske med Ensam på Mars eller Fariest och Winter av Marissa Meyer som utspelar sig på Månen).


  1. Innan floden tar oss av Helena Thorfinn - Bangladesh 
  2. Dehlis vackraste händer  (och två till romaner ) av Mikael Bergstrand - Indien 
  3. Arkan Asaads böcker Stjärnlösa nätter och Blod rödare än rött - Irak
  4. Dolda i det fullt synliga av Nuruddin Farah (egen recension) - Kenya
  5. Utrensning av Sofi Oksanen (egen recension) - Estland

8 kommentarer:

  1. Mikael Bergstrands serie är så trevlig.

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte verkligen om Asaads böcker, och när jag gick gymnasiet var jag även på en föreläsning med honom och den tyckte jag också bra om!

    Håller på och läser Innan floden tar oss, den är bra och intressant fast jag önskar att jag hade mer tid till att läsa den.

    SvaraRadera
  3. Delhis vackraste händer och Utrensning har jag läst. Innan floden tar oss finns oläst i min bokhylla.

    SvaraRadera
  4. Jag gillade ju Delhis vackraste händer, men ändå har jag inte fortsatt läsa serien. Trots att de båda andra böckerna faktiskt finns i hyllan.

    SvaraRadera
  5. Innan floden tar oss - har jag tänkt att läsa.

    SvaraRadera
  6. Utrensning har jag läst. Är nyfiken på Helena Thorfinn :)

    SvaraRadera
  7. Det var bara nya tips för mig :)

    SvaraRadera
  8. Thorfinns böcker tycker jag ser så intressanta ut, får läsa någon gång :)

    SvaraRadera