onsdag 18 oktober 2017

Kulturkollo - en hårresande utmaning



Så här skriver de på Kulturkollo angående sin veckoutmaning:
Denna vecka handlar allt om hår på Kulturkollo och nu vill vi självklart även veta vad ni har för relationer till kroppens kanske märkligaste företeelse. Tillsammans med naglarna är det ju det enda på vår kropp som fortsätter växa hela livet. Om man inte tappar det förstås. Hår är en så stor del av vår identitet. Vi färgar, flätar, formar och använder peruk och tupé.
Hår förekommer också ofta i litteratur och filmer och nu vill vi helt enkelt veta vad ni tänker på när ni tänker hår? 
Först måste jag bara säga att denna håriga sked...
Mina tankar var inte så samlade när jag började tänka...först tänkte jag på Rapunzel, sagan om prinsessan med det långa håret som är inlåst i ett högt torn. Har tänkt att se Disneys film någon gång, men det har ännu inte blivit av.

Sen gick tankarna vidare till Cress av Marissa Meyer som är en retelling av den sagan. Som jag har läst och gillat, och just Cress är en av mina favoriter i the Lunar Chronicle (Månkrönikan).
Såg även ett tidigare inlägg på Kulturkollo där Anna skrev om Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie (just det portugisiska omslaget gillade jag som de har en bild på i inlägget), en bok jag har velat läsa länge men ännu inte gjort, att huvudkaraktärens är en afrikans kvinna som inte anpassar sig till normen i amerika, att rakpermanenta sitt hår, kom då att tänka på Nicola Yoons Idag är allt, där huvudpersonen är från Jamiaca och har krulligt svart hår som någon tycker hon ska använda hårprodukter att göra blankt och slätt, men hon börjar fundera på att färga det blått istället.
Sist kom jag tänka på även Bakom din rygg av Sofie Sarenbrant, där den mesta handlingen utspelar sig på en hårfrisörsalong, så det handlar om mycket hår i den boken även om det inte är huvudhandlingen.
Såg nu när jag var in på Kulturkollos sida att dagens inlägg handlade om kvinnor och hår är vanliga på bokomslag, just rödhåriga och då var ju Bakom din rygg rätt igen.
Själv ser jag ut så hår just nu. i vanliga fall är mitt hår råttfärgat (dirty blond).



1 kommentar:

  1. Bakom min rygg har jag ju läst och tyckt om. Hur kunde jag helt glömma den?!

    SvaraRadera