onsdag 5 september 2018

Kulturkollo - val, kval och skval


I denna vecka på Kulturkollo handlar det om val och så här skriver de i sin utmaning;
Beslutsamhetsångest, vankelmod, tveksamhet kanske några av oss känner inför det stundande valet eller du är kanske en av dem som med beslutsamhet, målmedvetenhet, och tveklöshet går till vallokalen. Hur som haver. Här kan du får värma upp i ett något mindre avgörande och kritiskt val.
Vad väljer du? Usch jag kan ju inte välja i vissa av dessa för det beror ju på.
Läsa snabbt eller läsa långsamt, jag läser i min takt hela tiden och det känns bra för mig,
Läsa eller lyssna, men då väljer jag inte bort ljudböcker för det. Lyssnar på minst en per månad.
TV-serier eller film, tycker att en TV-serie ger skaparna mer möjlighet att göra boken rättvisa då de har mer scentid för handlingen.
Independentfilm eller filmbolagsfilm, det var svårt att svara på då jag inte har sett på någon Independentfilm vad jag vet om. Eller har dålig koll på vem som gjort filmerna.
Singelläsning eller slalomläsning, jag läser flera böcker på en gång, det blir vad jag känner för då måste man ha böcker i flera genrer igång samtidigt, så att man kan välja rätt bok för stunden.
Låna böcker eller köpa böcker, min ekonomi skulle inte klara av att jag köpta alla böcker jag vill läsa, biblioteket är ett superbra alternativ.
Science fiction eller fantasy, se bara inlägget innan, fantasy är en av mina favoritgenrer. 
Fantasy eller fiktion, se svaret ovan
Fiktion eller biografi, även om jag gillar att läsa en bra och intressant biografi slår det inte det påhittade.
Läsa efter att-läsa-lista eller spontanläsa, det är nog mest spontanläsning som gäller, även om jag gillar att planera vad jag ska läsa, se bara förra inlägget.
Läsa gammalt eller läsa nytt, det är nog hälften hälften jag läser nytt som gammalt, Och en klassiker slinker ner då och då.
Läsa i förstaperson eller läsa i tredje person, ja detta är nog en sådan där fråga som jag egentligen har svårt att välja, men i tredje person kan man ju få fram fler karaktärers perspektiv utan att det kan bli förvirrande att hålla isär de olika personerna.
Pocket eller inbunden, det beror på upplagan, en inbunden kan vara stor och tung att läsa, pocket kan ha för liten text som gör det omöjligt att läsa. Min favorit är storpocket eller danska band.
Inbunden eller läsplatta, e- böcker är det alternativet som väljs om det skulle vara en bok jag jättegärna vill läsa inte finns som fysisk bok eller ljudbok att få tag på. Om jag inte vill köpa den fysiska boken själv.
Novell eller roman, visst läser jag noveller, men jag läser desto mer gärna en roman.
Läsa enstaka böcker eller läsa bokserier, det beror ju på, ibland räcker berättelsen bara till en bok, men ibland vill man få reda på mer om karaktärerna och vad som händer dem,
Läsa svenska författare eller utländska författare, jag bryr mig inte om att läsa bara svenska författare, tycker det internationella behöver uppmärksammas, så jag gillar verkligen att läsa böcker skrivna av författare utanför den anglosaxiska sfären.
Läsa debuterande författare eller etablerade författare, detta har jag inte ens reflekterat över tidigare. Jag läser en bok jag har fattat intresse för eller en bok jag fått rekommenderat och då spelar det ingen roll om det är författarens debut eller inte.

2 kommentarer:

  1. numer läser jag sällan biografier förutom när det gäller speciella personer eller ämnen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ungefär så är det jag menar när jag läser biografier eller memoarer.

      Radera