onsdag 31 juli 2019

En alltför ambitös august TBR (NEWTs och Thrillerathon)

Hmm, jag gör ju oftast inte TBR (att läsa) planeringar, för jag oftast inte läser det jag har planerat i förväg. Jag är en för stor humörläsare för det, läser det jag känner för tillfället.
Men inför august så har jag en del planer, tex att vara med i två readathhons (NEWTs och Thrillerathon), och har plockat fram alltför många böcker som jag vill läsa. Att det är många beror på att jag velar och inte vet vad jag ska läsa så i flera fall har jag valt flera olika böcker som skulle passa in på de readathonspremiser som jag har tänkt läsa och alltför många böcker för att jag ska hinna läsa alla. Men det är mera som jag har att välja på, för jag kan passa in en bok på flera olika ställen i readathonen och/eller läsa samma bok för flera av premisserna. Jag brukar läsa runt 12 böcker/månad.

Då börjar vi med NEWTs som pågår hela augusti, det är booktubern Book Roast som håller i denna readathon som baseras på Hogwarts examen man kan ta. Här följer hennes videoklipp där hon beskriver mycket bättre om readathon än jag skulle kunna göra. I videons beskrivningsruta finns länkar till ännu mer information om readathonen


Egentligen ska man ju ha deltagit under aprilsmånads OWL  för att kunna vara med i NEWTs , då det man läste baseras denna readathon på, genom att man väljer vilken yrkesexamen man vill ta.
Jag deltog i OWL i april och var godkänd i alla ämnena, så alltså kan jag välja vilket yrke som helst. Och pågrund jag är velig av mig så har jag två olika yrken på förslag. 

Det jag tänkte redan i april var att bli en Magical Zoologist (tyckte det lät intressant att ha det och göra som Newt Scamander) och utifrån den planen skulle jag behöva läsa 7 böcker,  jag ska försöka förklara här nedanför denna bild på eventuella böcker jag ska läsa om hur det går till:

Care of Magical Creature
Acceptable : Follow the spiders! Why could´nt be the butterflies!  En titel som startar med A som i Aragog: - Att läsa Lolita i Theran av A Nafisi
Exceeded Expectations: En bok under 300 sidor. - En främling i mitt hus av Shari Lapena (264 sidor) såg nu att jag inte har med den boken på bilden.
Outstanding; Grab on to Fawkes tail. En bok med fågel på omslaget. - En sommar på luffen (hönor) av Eli Åhman- Owetz
Charms
A: En bok med vackert omslag - The Dollmaker of Krakow av R M Romero
E: En tecknad bok (Seriealbum/manga) eller en bok mindre än 150 sidor - Monstress vol 1
(O: A Paperback - ???)
Herbology
A: Mandrake. Quick put the headphones on En ljudbok (eller en bok med grönt omslag) - Vassa föremål av Gillian Flynn.
E: En bok mellan 350-390 sidor - The Extinction trials -C J Suske (381 sid).
(O: En bok med blomma på omslaget - Sweet pea eller The Women in Green Dress)

Healer (för att jag inte kunde bestämma mig, för jag är ju ändå utbildad sjuksköterska) En del av böckerna kommer ju att bli det samma så jag hänvisar till vilka jag kommer att läsa, här ovanför.

Charms (A+E) se ovanför
Herbology (A+E) se ovanför
Defences aginst the dark art
A: En bok med svart pärm - Illusrado av Miguel Syjuco 
E:Gilderoy´s memory charm - den första bok som dyker upp i minnet när du ser G anonseringsvideo den som jag visar här ovan. - The Assasin´s blade av Sarah Mass.
Potions
A: Pollyjouice potion - läs en väns (Evelina) favoritbok - Tårar i havet av Ruta Septey
E : House ingridient, en bok i ditt hus (Ravenclaw) färger - Som stjärnor i natten - Jennifer Niven
Transfiguration
A: Läs en bok med HBTQ+ representanter i - Birthday av Meredith Russo
E: Läs en bok som inte är den första i en serie - Kidnappad av S B Caves

Sen så var det Thrillerathon kvar då den pågår den 19e - 27e agusit, här finns Harriet Rosies annonseringsvideo

De premisserna man kan läsa utifrån i Thrillerathon har värdarna satt ihop i en bingoruta, jag har valt böcker utifrån den så här.


  • Äldsta thrillern i min TBR : Månstenen av Wilkie Collins (lite kul det är en klassiker skriven under den Victorianska eran), eller så tänkte jag läsa Edward Finnigans upprättelse av Roslund & Hellström
  • En författare du redan har läst tidigare:  En hemlig plats av Tana French eller Vassa föremål av Gillian Flynn.
  • En thriller med en handling du gillar. (Om det drabbar barn så är jag intresserad av det, och det är nog flera av dessa böcker som handlar om det), men jag har tänkt Moratium av Monica Rehn.
  • En av värdarnas favorit thriller: Den finns inte med på bild Den goda dottern av Karin Slaughter, för jag ännu inte har lånat den från biblioteket ( kan även bli att jag läser Sweet pea).
  • Den thriller jag ser mest framemot : The seven death of Evelyn Hardcastle av Stuart Truton (eller Sweet Pea eller vilken som helst egentligen).
  • Nyaste thrillern till din TBR, när jag ännu inte har lånat Den goda dottern skulle det kunna vara den. Annars så vet jag inte det än.
  • En ny författare till mig där skulle vilken bok som helst förutom Edward Finnigans upprättelse, Den goda dottern, En hemlig plats eller Vassa föremål passa in.
  • Kortaste thrillen in din TBR - Mörkret av Ragnar Jonason.
  • Thrillern med det läskigaste omslaget - Kidnappad av S B Caves. 
Ja vad tänker ni om mina stora planer på vilka böcker jag ska läsa denna månad, Vill ni vara med på att gissa vilka böcker och hur många jag kommer hinna att läsa?

Men dessa är de två jag räknar med att börja månaden med.
Spellslinger har G (Bookroast) angett som NEWTs läsning tillsammans och det kommer att vara en liveshow i slutet av augusti om den, sen kan man läsa den boken för vilken annan bokpremiss som helst för att ta ett betyg i NEWT..
Och Nevernight av Jay Kristoff ska jag och Evelina läsa tillsammans i början av augusti.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar