onsdag 10 juli 2019

Ett år i Provence av Peter Mayle

Ett år i Provence är en beskrivning, månad för månad, av vad författaren och hans hustru upplevde när de flyttade in i en gammal bondgård vid foten av Lubéron-bergen mellan Avignon och Aix en Provence. De lyckades överleva vinterns snöfall, anläggandet av en vingård och den påföljande invasionen av byggnadsarbetare och gäster. De träffade på björnjägare och smakade champinjoner som odlats fritt, de mötte tryffelexperter, en man som åt rävar och ytterliggare en man som brukade bita tandläkare.

Och framföallt åt och drack de - ofta och minnesrikt, bland annat på en restaurang där kockens och kyparens sammanlagda ålder uppgick til 164 år. Ett år i Provence är varken en reseguide eller en gourmetbok, utan en personlig beskrivning av charmen och förvirringen med att leva ett provensalskt liv.
Beskrivning av boken hämtad från Bokus.

Jag fick höra talas om denna bok första gången igenom en booktuber som skulle läsa den och sen ha en livestream om den, för hon och några andra läste klassiker. Sen läste jag inte boken i tid för att se livestreamen, den finns sparad på hennes kanal tror jag så får väl se om jag kollar upp den.

Boken var faktiskt rolig att läsa om hur det engelska paret blev fastboende ett år i Provence tvärtemot alla turister som bara brukar vara där under sommarmånaderna. Hur den Provenceska befolkning är och maten etc. 

Boken innehöll en hel del illustrationer också, jag har tagit kort på några här nedan.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar