söndag 21 juli 2019

Min bokresa #49 - magisk realism

Frida Kahlo - Self portrait with monkeys recreated Stationery CardsRelaterad bild

Dagens bokresa kommer att handla om en genre jag tycker om men som jag har svårt att förklara, därför använder jag Wikipedias sida för att försöka förklara, jag kommer att ha deras text som grund men kommer säkert använda en hel del egna ord och tankar.

Magisk realism är en stilart inom konst, littteratur och film som kan beskrivas som förhöjd verklighet. Magisk realism räknas som spekulativ fiktion (ännu ett svårt begrepp som jag behöver hjälp med att förstå vad det är ; författaren får inte "luras" för att få ihop berättelsen, TV-serien får inte drunkna i oförklarliga händelser som till slut dominerar hela framställningen, filmen får inte dölja att det ännu inte finns lösningar på allt genom att ösa på med specialeffekter där hjälten räddar världen. Fantastik och spekulativ fiktion ifrågasätter ofta det ortodoxa, det allmänt accepterade, samhällsnormen, det politiskt korrekta utan att för den skull vara samhällsfientlig eller samhällsfrånvänd. dit räknas även skräck, science fiction, folklore och fantasy. Den realistiska skildringen kryddas med drömlika, magiska, absurda och/eller övernaturliga inslag.

Hörde någonstans att man endast skulle räkna magisk realism som litteratur skriven av lantinamerikanska författare som Isabel Allende, Jorge Luis Borges och Gabriel Garcia Márquez, men jag har läst andra böcker som jag skulle vilja ange som magisk realism tex Minatyrmakaren av Jessie Burton, Ormen i Essex av Sarah Perry och De dödas sång av Jesmyn Ward förutom dem som jag har läst som wikipedia sidan nämner (Toni Morrison, Neil Gaiman, Haruki Murakami, Majgull Axellsson, Marianne Fredriksson, Mikhail Bulkagov och Jonathan Safron Foer)  som de tycker skriver magisk realism.

Som sagt jag har läst en hel del av dessa författare men jag är nyfiken på flera andra de räknar som sagt upp en hel del på wikipedia sidan. Plus jag har en bok om som jag inte rikitgt vet om jag kan räkna till denna genre och det är Alvernas liv av Muriel Barbery.

Jag valde att ta porträtt av Frida Kahlo i början av inlägget, för hennes konst räknas till magiska realism plus att det finns böcker hon har skrivit som jag faktiskt är intresserad av att läsa. Men som vanligt finns det för lite tid för att hinna allt man vill läsa.

Magisk realism i punktform:
  • Placering i den verkliga världen – Berättelser inom magisk realism utspelar sig inte i fantasyvärldar  utan i den igenkännliga verkligheten.
  • Overkliga händelser beskrivs på ett självklart sätt – Gestalterna ifrågasätter inte de overkliga situationer de befinner sig i.
  • Situationer och händelser som trotsar logik –
  • Myter och legender – Berättelser grundade på mytologi, folklore, religösa parablar, allegorier och vidskpepelser.
  • Historiskt sammanhang och samhällsskildring.
  • Uppbruten kronologi,

Liten uppdatering jag har funderat på att även vissa böcker av Stephen King skulle kunna tänkas passa in på magisk realsim genren som tex Flickan som älskade Tom Gordon, annars är det väl skräckgenren han räknas till. Men en som jag inte vet om man ska ange som skräck eller magisk realism är Nattfilm av Marissa Pessl.
En annan bok jag kom att tänka på är Den amerikanska flickan (+ Glitterscenen) av Monika Fagerholm, det kan tänkas vara magisk realism när jag tänker efter.

Vad tycker och tänker ni om detta ämnet, skriv gärna en kommentar eller länka i kommentarerna om ni skriver ett inlägg på er blogg eller någon annanstans.

Tidigare bokresor hittar ni länkar till här.

2 kommentarer:

  1. En lite svår genre att veta vad som räknas till den, men lyckades komma på någon enstaka bok i alla fall. Inser att det finns mycket som jag inte läst, men gärna vill. https://ewelinasbokblogg.blogspot.com/2019/07/min-bokresa-49-magisk-realism.html

    SvaraRadera
  2. En intressant genre som jag tror har emigrerat rätt mycket till film de senaste åren.
    https://frokenchristina.blogspot.com/2019/07/min-bokresa-49-magisk-realism.html

    SvaraRadera