tisdag 30 juli 2019

Poppy Pym & Faraos förbannesle av Laura Wood

Poppy Pym och Faraos förbannelsePoppy Pym var bara ett spädbarn när hon övergavs av sina föräldrar och lämnades till en kringresande cirkus. Som tur är fick hon en underbar uppväxt på cirkusen, omgiven av akrobater, trapetskonstnärer, jonglörer och den karismatiska föreståndarinnan Madame Pym. Men när hon fyller elva år bestämmer hennes cirkusfamilj att det är dags för Poppy att få en mer traditionell utbildning och skickar henne till den tjusiga internatskolan Saint Smithen s. Först trivs hon inte alls. Skolan är raka motsatsen till den härliga tillvaron på cirkusen.  Men så blir en antik egyptisk ädelsten stulen och det börjar hända saker på skolan Mystiska saker. Otäcka saker! Poppy kallar samman hela sin cirkusfamilj för att tillsammans med dem leta rätt på ädelstenen och få slut på farligheterna. Men kommer de att hinna? Eller kommer de alla att drabbas av Faraos förbannelse? Poppy Pym & Faraos förbannelse är första delen i den spännande och skruvade serien om Poppy Pym.
LAURA WOOD är en brittisk barnboksförfattare som har fått ett internationellt genombrott med sin serie om Poppy Pym. Hennes debut, Poppy Pym & Faraos förbannelse, belönades med The Montegrappa Scholastic Prize för årets bästa nya barnbok 2014. När hon inte skriver undervisar Laura Wood i 1800-talslitteratur, feminism och barnlitteratur vid Warwicks universitet i England.
Bokomslag och beskrivning hämtad från Adlibris.
En bok jag har tänkt sen jag hörde talas om den för ca 2 år sen, plus då jag vi gav den som present till en då nioårig liten tjej.
Hörde att hon hade sträcktläst den likaså med andra delen, så hon blev extra glad när hon fick den bok jag hade som var del tre om Poppy Pym. Jag kunde ju inte läsa den själv förrän jag hade läst de två första.
Det enda som stör mig med att man ska jämföra böcker med andra böcker för att sälja in dem, kan inte böckerna på sina egna premiser bli en bra läsupplevelse. Sen kan jag ju se jämförelserna med Harry Potter men det är bara en liten del av berättelsen. Poppy Pym är bara sig själv, precis som andra barn med en lite osannolik uppväxt. 
Jag njuter av att läsa om henne och hennes nya vänner på den nya skolan men även om de tokiga men snälla cirkusmänniskorna som är Poppys "familj".



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar