lördag 17 december 2022

Återstoden av dagen av Kazuo Ishiguro

 

Romanen om mönsterbutlern Stevens som ger sig iväg i sin husbondes bil på sitt livs första semester har blivit en modern klassiker. Författaren låter med ojämförlig mästerlighet den korrekte butlern ta läsaren med på en resa genom den engelska landsbygden 1956. Och genom sina egna minnen. Återstoden av dagen är en sorglig och humoristisk betraktelse över den vanliga människans demokratiska ansvar och en skarpsinnig och ironisk berättelse om missriktad idealism.

Bokomslag och beskrivning av bokens handling hämtad från Wahlström &Widstrand  hemsida.

Jag fortsätter att bocka av punkter på Kaosutmaningen,( # 38), denna gång var det en bok som vunnit Bookerspriset tur. Sen har jag faktist läst Kazu Ishiguross bok Never let me go för många år sen, flera år innan han fick Nobelpriset till och med och gillade den mycket.

Så på grund jag redan hade läst en bok av författaren som jag gillat hade jag förhoppningar på att även gilla denna bok även om den är som i en helt annan genre än den andra, även om jag kände mig lite mera tveksam till handlingen då den kändes lite ovanlig utifrån mina vanliga läspremisser jag har, men jag ska säga att jag fick ändå en bra läsupplevelse av den och gillade att läsa om Stevens och de andra som han berättar om.

Fick även en bra lyssnarupplevelse då jag lyssnade på den och gillar uppläsaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar