torsdag 1 december 2022

Hett i hyllan vecka 48 / 2022

 

Så här skriver Monika om Hett i hyllan
Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Den här boken fick jag köpa då jag missade att avbeställa månadens bok från Bonniers bokklubb, sen är det en bok jag kan tänka mig läsa, då jag har gillat författarens tidigare böcker, även om jag inte läst första delen i denna serie.

Efter succéstarten med "Stormvakt" är Kristina Ohlsson tillbaka med sin andra Strindbergdeckare: "Isbrytare". Nu ligger vintern vit på Hovenäset och August är lyckligare än på länge. Hans butik, Strindbergs Second hand, går strålande och han är dessutom nyförälskad.

Men en iskall januarinatt skakas den paradisiska tillvaron av en brand som ödelägger två sjöbodar. Den ena är Augusts och den andra ägs av Axel Ehnbom, en äldre man som bott på Hovenäset i hela sitt liv. Kriminalinspektören Maria Martinsson sliter med utredningen som snabbt utvidgas till att även omfatta ett mord. Någon på Hovenäset ruvar på riktigt mörka hemligheter. Samtidigt närmar sig faran från ett helt annat håll. Snart går varken Maria eller August säker…




3 kommentarer:

  1. Jag gillar hennes böcker och har läst både den här och del två :-)

    SvaraRadera
  2. Oj, var Stormvakt en succéstart? Den gjorde ingen succé hos mig när jag läste den precis nyligen.

    SvaraRadera
  3. Denna, och även första delen, står i hyllan här, olästa. Jag har gillat allt jag läst av henne så jag har gott hopp om dessa också.

    SvaraRadera