onsdag 14 december 2022

Kvinnorna på 10e våningen (Ellen Elg #2) av Karin Alfredsson

 

Den andra boken i serien om läkaren Ellen Elg och den är ännu bättre!

Det som den gamla cigarettförsäljerskan Lieu har sett, går inte att förklara bort. Kvinnan med sportbagen tar med sig nyfödda barn från sjukhuset och säljer dem till västerländska par. Det sker i parken intill Lieus kvadratmeterstora handelsplats på en Hanoi trottoar. Lieu vet, för hon har spanat. Det soldaten vet, går inte heller att förklara bort: Den svenske biståndsarbetaren Lasse Johansson har skadat flera unga flickor svårt. Sexuellt och svårt. Soldaten vet vad vissa män kan använda glödlampor och fjärrkontroller till.

Den svenska kvinnoläkaren Ellen arbetar på ett sjukhus i Hanoi och möter i sitt arbete regelbundet flickprostitution, sexuell misshandel och mycket unga mödrar, vars nyfödda spädbarn oförklarligt försvinner till destruktion. När Ellens vägar korsar Lieus och soldatens, förstår hon det som ingen velat tro...

Bokomslag och beskrivning av bokens handling hämtad från Storytel.

Min läsning just nu går till att pricka av titlar från Kaosutmaningen 2022, och denna gång riktade jag in mig på # 19 - en bok som handlar om trafficking/prostution, först tanken om ämnet så ville jag ha något som handlade om trafficking, men sen hade jag inte något bra förslag, något av Katarina Wennstam men sen såg jag att jag hade redan läst de titlarna som handlade om det och jag ville inte läsa om Wennstams eller de andra böckerna som jag kom på handlade om ämnet. Men sen så kom jag på denna bok, som jag har räknat med att läsa sen jag för en hel del år sen läste första delen om barnmorskan Ellen Elg plus att jag äger en pocket.....

....och jag ska då säga att jag verkligen fick en bra och spännande bok som verkligen handlade om ämnet, ingår både trafficking (både sex- och människohandel) och prostitution. Det är flera handlingar som pågår i början av berättelsen så jag kände att det kändes en aning spretitg men sen gick mer och mera in i varandra och jag förstod att allt hängde ihop.

Nu känner jag bara att jag måste läsa vidare i denna serie, både för att jag har gillat de bägge två delarna jag har läst och som har behandlat ämnen som intresserat mig, men även för att jag är intresserad av Ellen och hennes familj liv och relationer (det fanns lite relationsproblematik inbäddad i historien med).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar