tisdag 20 december 2022

Ut ur min kropp av Sara Meidell


"När det blir kväll, nästan natt, ordnar jag med balansräkningen. Vad behövs som minst för att hålla hjärnan stilla, slippa falla så olustigt ner i blodsockerfall eller sömnparalys under natten? Så tyst jag kan öppnar jag kylskåpet och tittar på allt jag inte kan äta, det ger en särskild frid."

Sara Meidell skriver en smärtsamt uppriktig bok om ett liv med ätstörningar. Om att ha gått in och ut ur sjukdomen så länge hon kan minnas. Men det är också en bok om att vara kvinna och kampen för att vara mer än en kropp. Att genom att betvinga växandet, uppnå den totala kontrollen - och friheten. Endast då ges möjligheten att också vara ett huvud, ett rent intellekt.

Samtidigt skildras svältens ljuva rus, där klarhet uppnås och inget kommer åt en, inte ens den största smärta. Om att vara en mamma som inte äter lunch. Men också om det speciella systerska som uppstår mellan självsvälterskorna, om kvinnorna som gått före i historien, hur hon finner kraft och finner likheter med deras liv.

Bokomslag och beskrivning av bokens handling hämtad från Bokus.

Ånnu en bok som kopplas till Kaosutmaningen, #28 - en snackis.

Just denna bok är en snackis pga att en del ser den som en bra skildring av att ha anorexia och andra ser den som en bok som förskönar sjukdomen och kan vara inspirerande för de som är drabbade av sjukdomen, se länkarna till flera inlägg på svt.se om ämnet.

Jag kan säga, utifrån att inte vara drabbad eller ens ha någon som står mig nära som är drabbad av sjukdomen, att jag tycker det är en bra beskrivning av hur det är att vara drabbad av en psykiskt missbrukande sjukdom. Och jag tycker sådna skildringar inte ska bestraffas eller bojkottas utan läsas för vad de är och till att få förståelsen och inblicken i hur det är att vara drabbad av en psykisk sjukdom som kan leda till döden i värsta fall.

https://www.svt.se/kultur/anorexidebatten-kring-ut-ur-min-kropp

https://www.svt.se/kultur/kravet-pa-forlaget-dra-tillbaka-boken

https://www.svt.se/kultur/atstorningsexperten-jatteviktigt-med-inifranskildringar

 

https://www.svt.se/kultur/bokrecension-ut-ur-min-kropp-av-sara-meidell

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar