lördag 31 december 2022

Gott nytt år!!! + Mina läsplaner för 2023 (= Helgfrågan vecka 52 / 2022)

 

Med detta inlägg slår jag många flugor på en gång, först måste jag få önska er alla ett nytt gott läsår och hoppas ni får läsa många bra böcker 2023.

Men jag tänkte även redogöra för mina läsplaner för 2023 - men sen är det även just den frågan som Mia hade i den sista veckan för 2022 som fråga i Helgfrågan - Om det var några bokutmaningar som vi skulle anta för 2023, så jag tänkte slå ihop så här kommer mitt svar på mina planer för 2023. (Hur många gånger kan jag skriva 2023 i detta inlägg!?)

Så mina läsplaner är lite likadant som jag har haft de senaste åren, men ändå lite olika.

  • Först SKA jag och Evelina fortsätta att läsa böcker (+ se på TV-serier och filmer) tillsammans och diskutera dem. Speciellt för varje månad brukar vi läsa en bok från en land som man kanske inte så ofta läser böcker från i vårt projekt att läsa Världen runt. Annars ligger det på runt 4 böcker/månad som vi läser ihop.
  • Som tidigare år tänker jag försöka vara med i Kaosutmaningen 2023.
  • Försöka att avsluta bok-serier jag håller på med.
  • Sen att försöka läsa böcker som jag äger (har ca 300 olästa), och med mängden böcker jag läser på ett år skulle jag tro att jag skulle kunna läsa en bok i veckan (speciellt om jag kan ta till möjligheten att lyssna på den som ljudbok parallellt då jag läser i den fysiska boken, då detta år har det tagit emot att ta upp en fysisk bok att läsa, då det gått mycket lättare att lyssna på böcker).
  • Jag har satt mitt antal lästa böcker på ett år (hos Goodreads) till 150 böcker, då jag har haft det de senaste åren och lyckats med det.
  • Under det år som gått valde jag en kul variant med att läsa favoritböcker från 2021 från favorit-booktubers som jag ser på, en per månad, och det har inneburit att jag har hittat många små guldkorn som jag inte ens visste om innan jag läste dem, så det känner jag verkligen för att fortsätta med 2023. (Om ni blir intresserade av att få veta för guldkorn jag läste, kan kolla in mina läs-sammanställningar för varje månad, där finns de redovisade, både booktuberna och böckerna). Just dennna utmaning skulle jag kunna utveckla till att även innebära att jag väljer favoritböcker från 2022 även från bokbloggare, instagrammare och twittrare och inte bara booktubers. Det skulle även medföra att jag kanske skulle bli mera aktiv på andras bloggar, då jag detta år knappt har sett åt bokbloggar.

Visar en del av alla mina olästa böcker här, de böckerna som är på rullvagnen och staplarna på byrån är de som jag räknar med att plocka från då jag ska läsa mina egna böcker nu under 2023, och då 1/3 av dem hoppas jag på. Finns det någon bok ni vill rekommendera för mig, så gör det i kommentarerna, för det kan underlätta för mig att välja ut vad jag ska läsa även om jag sammnaställt en lista på ungefär 70 böcker som jag helst vill läsa.

2 kommentarer:

  1. Jag har massa olästa böcker med.

    SvaraRadera
  2. Oj, det var stora läsplaner. Lycka till och god fortsättning! :)

    SvaraRadera