fredag 3 februari 2017

Dödens märke (Carve the mark) av Veronica Roth


I en galax styrd av flödet, har varje människa en gåva.
CYRA är syster till Ryzek Noavek, den brutale tyrann som regerar över Shotet-folket. Cyras flödesgåva gör att hon med en enkel beröring kan få andra människor att känna ofattbar smärta, något som hennes bror utnyttjar för att plåga sina fiender. Men Cyra är mycket mer än bara ett vapen i sin brors händer: Hon är motståndskraftig, snabbtänkt, och hon vet vad Ryzek fruktar mer än något annat.
AKOS är från den fredsälskande nationen Thuvhe och har en gränslös lojalitet till sin familj. Han skyddas själv av en mycket speciell gåva, men den hjälper honom inte den dag då han och hans bror tillfångatas av Ryzeks hantlangare.
Nu kastas Akos in i Cyras värld. Till en början tycks klyftan mellan dem oöverstiglig, men snart inser de motvilligt att de är tvungna att samarbeta för att överleva. Dessutom har de en gemensam fiende…

Dödens märken är Veronica Roths nya svindlande berättelse om vänskap – och kärlek – i en galax full av överraskande gåvor. Text och bild från Mordenistas sida om boken.

Jag tackar Mordenista så mycket för detta recensions exemplar som dök upp i brevlådan, utan att jag hade bett om den. Jag hade egentligen inte tänkt att läsa denna bok även fast jag har gillat Divergent-serien av samma författare. Hade ingen längtan alls att läsa den, men det ändrades snabbt när jag väl började läsa, vilken bok. Jag verkligen gillade dessa karaktärer som Roth har skapat och världen är ju helt fantastisk. Sen fick jag mer känsla av fantasy än Science Fiction, men det utspelar sig ju i en värld av planeter och vi får åka på rymdresor och se lite ny teknik och medicinskateknik under. Ser framemot fortsättningen i denna duologi (det i alla fall vad som sägs det ska bli) för jag vill veta vad som händer med karaktärerna och handlingen NU!!!

Denna bok kommer även ingå i kaosutmaningen och under nummer 13. En bok publicerad 2017.

4 kommentarer:

  1. Den här boken skall bli så spännande att läsa.

    SvaraRadera
  2. Jag håller på med Dödens märken men tycker boken är lite seg...hoppas jag ska få med flyt i läsandet i helgen!

    SvaraRadera
  3. Den låter spännande!

    SvaraRadera
  4. Jag blev tyvärr rätt besviken på denna, vi kom inte alls överens boken och jag. =)

    SvaraRadera