tisdag 21 februari 2017

Kulturkollos utmaning: Hälsa och välmående

Jag ska väl börja att berätta om att jag mår inte helt bra, är nu sjukskriven två år tillbaka pga utmattningsdepression och värk som det står på sjukintyget.
Jag har egentligen inte mått bra på över 12 års tid, mycket i familjen, som dödsfall, barn med hörselnedsättning, ADHD, Asperger, migrän och mycket skolproblematik. Och jobbsituationen har varit stressande pga att jag är sjuksköterska.
Värken i kroppen visade sig vara fibromyalgi och pga jag har varit så drabbad i många år har jag även utvecklat hjärntrötthet, som gör att det minsta lilla extra jag gör, gör att jag blir helt utslagen, ibland räcker det med att laga middag eller gå till affären och handla lite så blir jag helt utslagen efteråt.

Så jag kände att denna veckas tema kulturkollo har är ett tema som verkligen passar mig och tänkte svara på deras tisdagsutmaning som de skriver så här om;

Ja, den här veckans utmaning är enkel. Vi pratar hälsa och välmående och energitjuvar, så väl som kickar. Så veckans utmaning går helt enkelt ut på att delge ditt absolut bästa tips för att må bra, bättre, bäst! Vilket är ditt allra mest hälsosamma tips? Vad gör du för att boosta självförtroendet? När mår du som allra bäst? Är det framför brasan med en bok och en katt i knäet? Är det på semestern? Käkar du kanske ohemult stora mängder grönkål? Vad är hälsa för dig?

Jag får svara så att utifrån jag mår så mår jag allra bäst att ha det lugnt och skönt runtomkring mig, jag skulle säga om jag inte hade familj och vänner som jag ändå umgås rätt frekvent med så skulle jag nog vara en eremit. För alla bäst mår jag när jag får på något sätt bara få vara och kunna fly verkligheten genom att då läsa, titta på TV-serier/filmer, titta på Youtube, lyssna på poddar/musik och läsa bloggar och även blogga själv till viss del.Sen kan det vara skönt att få komma ut på en promenad om värken inte är alltför illa, och i samband med det så har jag ibland något att lyssna på, Det är detta som gör att jag klarar av att leva.

Jag har precis läst och recenserat på bloggen Mamma är bara lite trött av Sara Beischer, där kan ni läsa lite mer om mitt mående om någon är intresserad. Sen kan jag meddela att det har framkommit genom tester hos psykolog att jag just nu inte har varken en depression eller har ångest.

3 kommentarer:

  1. Det är många som inte mår så bra just nu, därav vårt tema. Vad skönt att du ändå kommit så långt att du kan se saker som du mår bra av!

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Jag jobbar med uppsökande kundtjänst för AFA Försäkring och såg att du skriver att du är sjukskriven.

    Du kan ha rätt till ersättning från oss om du jobbar på en arbetsplats som har kollektivavtal (och 90% av alla anställda i Sverige täcks av kollektivavtal).

    Här kan du läsa mer om vår sjukförsäkring: https://www.afaforsakring.se/privatperson/sjukforsakring/las-mer-och-anmal/

    Ring oss på 0771-88 00 99 mellan 8-17 på vardagar så kan vi hjälpa dig vidare.
    Du kan även kontakta oss via Facebook - https://www.facebook.com/afaforsakring

    Vill du veta mer om uppsökande kundtjänst och hur vi hittade dig kan du läsa det här:
    https://www.afaforsakring.se/om-afa-forsakring/uppsokande-kundtjanst/

    Vänliga hälsningar
    Alicia
    AFA Försäkring

    SvaraRadera
  3. Hjärntrötthet är verkligen jobbigt! Bra att du ändå hittat sånt som du mår bra av!

    SvaraRadera