torsdag 9 februari 2017

Hett i hyllan


Bokföring enligt Monika skriver så här ang hyllvärmare på torsdagar.

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?


Jag väljer denna torsdag boken Ensam på Mars av Andy Weir, som jag köpte på bokrean förra året och ännu inte har läst fast jag har velat göra det sen jag köpte den, och hoppas på att det är dags nu de närmsta veckorna pga den är med i Ugglan & boken utmaningen jag hakade på i början av året att läsa 3x3.


Efter en misslyckad rymdexpedition lämnas Mark Watney ensam kvar på Mars. Hans besättning är övertygad om att han är död, men Mark Watney lever i alla fall för tillfället. Utan möjlighet att kunna kommunicera sin belägenhet med jorden inser han snart att han måste utnyttja alla sina kunskaper för att överleva. Utrustad med en stor portion skarpsinne, och en ännu större dos självironi, ger sig Mark Watney i kast med att utmana den röda planetens ogästvänliga miljö med målet att en dag kunna återvända hem.

3 kommentarer:

  1. Läste Ensam på Mars för något år sen, tyckte den var bra. Inte den bästa bok jag läst men underhållande och tankeväckande.

    SvaraRadera
  2. Maken har den men jag har inte varit lockad av att läsa den, än i alla fall.

    SvaraRadera
  3. Den är så bra! Passade mig perfekt :)

    SvaraRadera