torsdag 2 februari 2017

Hett i hyllan -februaris hyllvärmare



Ännu en torsdag då jag tänkte skriva ett inlägg i Hett i hyllan som Bokföring enligt Monika har:
Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?
Jag väljer en bok som jag har haft ett tag, och som jag tänker läsa under februarimånad för att kunna hålla takten på hyllvärmare2017, ciccisbokblogg är den som kom på utmaningen och jag tänker försöka läsa 12 stycken som har stått som hyllvärmare i min hylla under detta år. 

Hur låg det egentligen till med Hitlers judiska påbrå, och vilka var de släktingar vars existens han så energiskt försökte dölja? Hur kom det sig att flera av hans älskarinnor begick självmord? Och vilka nya upptäckter om Albert Speer skulle förmodligen resulterat i dödsstraff om de varit kända vid Nürnbergrättegångarna?
I sin nya bok berättar Guido Knopp om Tredje rikets ännu outforskade hemligheter och obesvarade frågor. Han belyser denna mörkaste epok i Tysklands historia och slår hål på flera av dess myter. Guido Knopp är en av Tysklands mest lästa historiska författare, och han har tidigare skrivit ett flertal skildringar om andra världskriget, däribland SS: Ondskans mäktiga redskapHitlers krigare och Befrielsen 1945. Bild och text från Historiska medias hemsida.

2 kommentarer:

  1. Den känner jag inte till men maken skulle nog vara intresserad direkt om han såg den.

    SvaraRadera
  2. Läst två-tre av Guido Knopps böcker, mycket bra. Hittar jag Tredje rikets hemligheter på second hand kommer jag att köpa den.

    SvaraRadera