tisdag 28 februari 2017

Veckans utmaning kulturkollo-favorit litteraturmiljö




  Denna vecka på kulturkollo skriver de så här i utmaningsinlägget:

Den här veckan pratar vi om litteratur, filmer och TV-serier som utspelas på karga platser, på avlägsna platser och i mörka miljöer. Inte alla delar fascinationen över den här miljön, men alla har vi väl en miljö som lockar oss lite extra? Veckans utmaning är alltså att berätta om vilka slags miljöer du dras till, och tipsa om böcker eller filmer som utspelas där.

Bara den bilden som kulturkollo själva har lagt in på sitt inlägg (samma som inleder mitt inlägg här) är ju en miljö som fascinerar mig. Jag gillar det där karga och mystiska. Som det är i bilderna som jag visar här nedan som är från Cornwall, Irland och Island, och detta är bara ett axplock vad som fascinerar mig. Och de där öppna vidderna. Och det är väl något medeltida över de miljöerna jag gillar förutom det som syns på bilderna.
Tips på litteratur som utspelar sig här är, tex Austens romaner, Jane Eyre och Svindlande höjder ( med sina hedar), deckare som tex Elizabeth Georges (en del), Elly Griffiths, från Island finns tex Jon Kalman StefansonYrsa SigurdardottirArnaldur Indridason

Cornwall
Cornwall
Irland



Irland

Island


Island





Tillslut avslutar jag med en TV-serie Broadchurch som jag har endast sett säsong 1 av, och gillade jättemycket och har fina vyer från den miljö jag gillar.

6 kommentarer:

  1. Jón Kalman Stefánsson finns med hos mig också

    SvaraRadera
  2. Tack för tips, ska kolla på tv-serien och se om det är något för mig.

    SvaraRadera
  3. I Stefánsons bok Himmel och helvete är det minst sagt en karg miljö.

    SvaraRadera
  4. I Cornwall har jag ännu inte varit, men det finns med på min lista :)

    SvaraRadera
  5. Miljön i Svindlande höjder var verkligen mörk och nästan olycksbådande.

    SvaraRadera