torsdag 16 februari 2017

Hett i hyllan

Tänkte ännu en vecka lyfta fram en hyllvärmare som bokföring enligt Monikas inläggsserie hett i hyllan efterfrågar, så här skriver hon.

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Jag väljer denna gång Det perfekta skottet av Olavi Blomfjord som jag har lyssnat på och köpte denna bok i samband med det, och vill verkligen läsa den, fast det har gått ca 2 år sen dess. Ett av mina intressen är att läsa dessa böcker som skildrar verkliga mord- och brottsfall. Jag har under de senaste månaderna lyssnat igenom alla avsnitt av Mordpodden och väntar nu på kommande säsong.

Det är den 11 juni 1994 i sommaridylliska Falun. Värsta massmordet i Sveriges historia pågår.
Yrkesmilitären Mattias Flink, berusad och svartsjuk, har flippat ut totalt. När larmet går har han redan mejat ner flera personer ute på stan med sin Ak-5:a. 

Nu är det upp till poliserna i Falun att stoppa massmördandet. Olavi Blomfjord och Berndt Bergström beger sig ut i gryningen på ett livsfarligt uppdrag.

På järnvägsbron i centrala Falun kommer mördaren gående mot dem.
”Stanna! Polis!” ropar Olavi Blomfjord. Mattias Flink lyfter omedelbart sin Ak-5:a, siktar, skjuter. Också poliserna öppnar eld. Olavi Blomfjords skott fäller massmördaren och sätter stopp för det meningslösa dödandet.

”Jag sköt, men Gud styrde kulan”, säger den troende polisen, som började sitt kusliga uppdrag denna kväll med att be Gud om hjälp.
För första gången berättar nu Olavi Blomfjord utförligt och öppet hela sin berättelse om massmordet som skakade Sverige, och gripandet av Flink.

Läsaren får också ta del av en troende polismans reflektioner kring sin svåra yrkesroll, som innebär att man kan tvingas ta till dödligt våld.
Några år efter tragedin i Falun sköt Olavi Blomfjord en person i självförsvar. Mannen dog.
Hur påverkas en polis av sådana extrema händelser? Vad händer med människan bakom polisrollen? Hur tänker mannen som grep en massmördare om förlåtelse och försoning?

Det perfekta skottet ger en unik och personlig inblick i en polismans mest dramatiska upplevelser och är även ett viktigt dokument över Sveriges värsta massmord. Denna text är från Sjöbergs förlag om boken.

Här kommer även ett litet youtubeklipp när Olavi berättar.


4 kommentarer:

  1. Den kan nog vara intressant. Tack för tips!

    SvaraRadera
  2. Ja den kan nog vara intressant, kommer inte ihåg händelsen.

    SvaraRadera
  3. Det där är säkert en intressant bok.

    SvaraRadera
  4. Ännu ett exempel på att verkligheten överträffar fiktionen. En riktigt ruggig händelse.

    SvaraRadera