onsdag 15 februari 2017

Främlingen av Albert Camus

Meursault är mannen som slumpen gör till mördare. Men i omgivningens ögon begick han ett minst lika stort brott när han inte grät på sin mors begravning. När han ställs inför rätta för att ha skjutit en man på stranden rullas hans förflutna upp, och alla hans tidigare handlingar vänds emot honom. I korta dramatiska satser laddas spänningen upp i detta mästerverk om sanning, rättvisa och förnuft.
Få böcker förtjänar epitetet ”modern klassiker” så som Främlingen gör. Den var en av existentialismens viktigaste böcker och har sedan 1940-talet lästs av ständigt nya generationer. Denna text är hämtad från Adlibris sida om boken.

Bilden på denna bok är inte samma upplaga jag har, detta var nog en av de bättr av alla  nobelpristagares böcker jag har läst. Jag har den utmaningen som jag har hållit på med i flera år och det är att läsa i alla fall en bok av varje pristagare av nobelpriset som finns. Och en hel del fastnar jag inte för alls men Camus Främlingen var en som föll mig i smaken. Även om den är på endast 150 sidor så är den en tänkvärd och stor roman. Helt klart läsvärd.

Denna kommer även räknas in i kaosutmaningen 2017 som bok nummer 22. En bok på under 150 sidor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar